torsdag den 14. juli 2011

chokolademuffins med sødmælk

Pr. stk á 90 g dej: 385 kcal - 6 % protein, 52 % kulhydrat og 42 % fedt

Kollegerne har været søde at give mig fri i morgen, selv om bemandingen i forvejen er ret lav. Jeg bagte derfor lige en omgang af disse nemme chokolademuffins, som jeg har fundet hos Bitten.

chokolademuffins med sødmælk
(16 store muffins - jeg brugte amerikanske muffinsforme på 1 dl)

Det tørre:
360 g hvedemel
225 g sukker
6 tsk. bagepulver
4 tsk. vanillesukker
3 knsp. salt
70 g kakaopulver
200 g mørk chokolade, hakket groft

Det våde:
2 små æg
4½ dl sødmælk - man kan sikkert sagtens bruge skummet- eller minimælk
1½ dl smagsneutral olie - jeg brugte koldpresset rapsolie

1) Bland de tørre indgredienser i en skål.
2) Pisk de våde ingredienser i en anden skål med en håndmixer i 1-2 min.
3) Bland det tørre op i det våde.
4) Fyld dejen i muffinsforme, så de er ca. 2/3 fyldte.
5) Bag muffins'ene i ovnen ved 200 grader i ca. 20 mín.

De er virkelig nemme og hurtige at lave, så det bliver sikkert ikke sidste gang, selv om jeg ikke selv har smagt dem endnu. De bragte i hvert fald lykke på jobbet.
Jeg synes også, det er et plus de er med olie og ikke smør eller margarine, både for sundhedens skyld og fordi olie altid er noget jeg har, hvilket ikke er tilfældet med smør eller margarine.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar