onsdag den 29. februar 2012

bagekursus vol. I


Jeg har meldt mig til et bagekursus på aftenskole og i går var første aften ud af tre aftener med to ugers mellemrum (heldigvis, da jeg ikke er god til at komme hjem efter klokken ti på en hverdags aften).
Underviseren, der er kok, havde i går lavet italiensk tema - hvor vi bagte saltet italiensk fladbrød med abrikoser, vindruer og rosiner (bagerst på billedet) samt foccacia med tomat & basilikum. Begge med fokus på æltning, således at vi i hånden interval-æltede dejen til det salte fladbrød og foccaciadejen blev æltet på røremaskine. Det gjorde det tydeligt, hvor meget en dej i virkeligheden skal æltes og det derfor er en kæmpe fordel med en røremaskine (det må blive en indflyttergave til mig selv, den dag vi får mere plads).
Da jeg som i ved forsøger at begrænse carbs og aldrig spiser hvidt brød nøjes jeg også med en lille smagsprøve på foccaciaen, hvor der ellers var lagt op til fællesspisning. Her glæder jeg mig til næste gang, hvor vi har ønsket mere om bagning med grove meltyper og brug af kerner.
Skulle I have lyst til at forsøge med ovennævnte brød, skal I ikke snydes for opskrifterne.

saltet italiensk fladbrød
- med rosiner, abrikoser & druer

420 g hvedemel - tipo 00
10 g olie
15 g gær
285 g vand
10 g salt
tørrede/ friske frugter - fx abrikoser, rosiner, druer, kirsebær, hindbær m.v.

fremgangsmåde:
1) Alle ingredienserne blandes og æltes til de samler sig og bliver glat (uden klumper).
2) Dejen hviler 5 min.
3) Dejen æltes derefter 6 x2 min. med 5 min. hvil mellem hver æltning.
4) Dejen hæver en time tildækket.
5) Brødet formes let uden at luften forsvinder og de tørrede frugter kommes i.
6) Brødet hæver 15 min.
7) Kommes i en varm ovn ved 225 grader på en varm plade og skru ned til 200 grader og bag 15 min.


foccacia med tomat & basilikum
(ca. 20 stk.)

1200 g vand
2 pk gær
2 dl olie
160 g salt
1400 g hvedemel - tipo 00
ca. 400 g durummel

tomater
frisk basilikum
olie
salt

fremgangsmåde:
1) Alle ingredienserne kommes i røremaskinen og æltes for fuld kraft i 15 min. - til dejen slipper skålen.
2) Dejen hæver i 15 min.
3) Dejen formes med hænderne til flade firkanter med olie på fingrene.
4) Kom tomater og basilikum på brødet og lad det hæve til dobbelt størrelse.
5) Bag i varm ovn ved 180 grader ca. 15 min.

Begge brød er bedst, hvis de spises med det samme. Spis evt. foccaciaen med lufttørret skinke på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar