lørdag den 25. februar 2012

bønner med blødkogt æg

ingredienserne...

de blandede bønner...

rosmarin, chili, rødløg, bønner og tomater på panden...

klar til ovnen...

det færdige resultat...

Denne ret har jeg set hos Marie Melchior for ganske nylig og den skulle afprøves snarest. Marie forslår retten både som morgenmad og frokost. Her blev det lørdagens frokost. Den er nem, mætter godt og smager skønt.

bønner med blødkogt æg
(2 pers.)

1 ds. blandende bønner
150 g dadel- eller cherrytomater
½ rødløg
1 spsk. olie
1 nip tørrede chiliflager
2 tsk. rosmarin/ salvie
evt. ost
2 æg

fremgangsmåde:
1) Tænd ovnen på 200 grader.
2) Hak løget -  steg sammen med de øvrige krydderier i olien på en pande.
3) Tilsæt bønner og tomater og lad stege i ca. 5 min.
4) Fordel bønneblandingen i to ovnfaste fade, drys evt. med ost og dæk med staniol.
5) Sæt fadene i ovnen.
6) Kog æggene så de er blødkogte - ca. 4 min. (afhængig af størrelsen).
7) Servér et blødkogt æg på toppen af hver portion, mas let med en gaffel, så ægget flyder ud.

4 kommentarer:

  1. Mums, det ser godt ud. Og der er vist masser af protein i! ;) Er det hvide 'stads' på nederste billede smeltet ost??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Amelia,
      Dejligt at have dig tilbage herinde også :-)
      Jep, det er det, havde jeg ikke lige fået på på det forrige billede. Men er virkelig glad for ost og kan det er lidt forkælelse for mig. Det ryger derfor i retter, hvor det er oplagt og ikke på brød, som ellers er et hit hos mig ;-)
      - frk. sveske

      Slet
    2. Tak for det :)
      Har aldrig selv været den store oste-spiser, men godt at høre, at du også forkæler dig selv lidt - det er også vigtigt! ;D

      Slet
    3. Hej Amelia,
      Ih, jeg elsker god fast ost (cheddar etc.), så øver mig i at spise det uden brød.
      Det er nemlig vigtigt med lidt selvforkælelse, meget apropos fik jeg en lækker ansigtsbehandling i går eftermiddag :-) Det kan varmt anbefales.
      - frk. sveske

      Slet