tirsdag den 7. februar 2012

dinner for two

(billedet er lånt her)

I går havde kæresten og jeg 2 års-dag og vi var i den anledning ude og spise en lækker menu på The Lodge i Vejle. Stedet er moderne indrettet og emmer af hygge og afslapning. Vi blev placeret ved et rundt bord med bløde læderstole ved vinduet ud om gården. Vi bestilte begge deres Grillmenu:

Forret
Jomfruhummer-svampetoast

Hovedret
Boeuf Bearnaise
200 g ribeye med grøn salat, hjemmelavede steak fries & hjemmelavet sauce bearnaise

Dessert
Blodappelsinsorbet med Champagne*

*Jeg fik den søde tjener til at smile til kokken og lokke ham/hende til at bytte min dessert ud med denne:

'Snickers'
Jordnøddemazarin, mælkechokoladeis & peanutcrumble

Jeg havde desværre ikke fået kameraet med, men tror nu heller ikke belysningen havde tilladt nogle gode billeder og det der med blitz (trods det begrænsede selskab) på en restaurant, synes jeg nok er lidt for entusiatisk. Billeder må I i hvert fald undvære, men ingen tvivl om, at vi var begejstrede for det, vi fik serveret.

Til start fik vi en lille brødpose med skønt surdejsbrød, dejlig brændt i skorpen og dertil hjemmerørt (vil jeg påstå) smør med groft salt. Lige noget for en brød- og smørelsker som mig.

Fra toppen af menuen var svampetoasten med jomfruhummer en rigtig god kombination. Ristet brød/ en skive flûte med lækker svampesauce (champignon, Karl Johan og portebello), to styk grillet, supermøre og bløde jomfruhummerhaler ovenpå, toppet med fintsnittet purløg og til allersidst friskrevet parmesan ved bordet. Mit bekendtskab med jomfruhummer er forholdsvist nyt, men disse gjorde det bestemt ikke ringere, tværtimod. Det salte, cremede, bløde, sprøde = mmm...

Vores ribeye var stegt perfekt medium og havde den skøn grillsmag og -skorpe. De hjemmelavede fritter var sprøde og smagte af olie (ikke friture, men  kan ikke bestemme hvilken olie). Jeg er normalt ikke til sauce, men denne hjemmelavede bearnaise sauce smagte virkelig hjemmelavet (godt af estragon) og var dejlig skummende - det er et stort plus i min bog. Salaten var ret grov - forskellig blandet grønne salater (bl.a. feldsalat) med lidt rå hvidkål, blomkål og broccoli vendt i vinaigrette.

DESSERT! Det er bare en dejlig afslutning på en lækker middag med skønt selskab. Kæresten fik to kugler blodappelsinsorbet serveret i et stort cocktailglas med lyserød sukkerkant, hvor tjeneren så trak en flaske champagne op ved bordet og hældte over. Kæresten nød desserten i fulde drag. Jeg er derimod ikke til alkohol (da jeg ikke har rørt det i flere år, blot af princip og ønske om en sundere krop), men fik da en smagsprøve og sorbeten var skøn - frisk, blød og cremet.
Min dessert blev serveret i en dyb tallerken med lidt karamelsauce 'trukket' over bunden, en aflang 'stang' mazarin med mørk chokoladeovertræk og en kugle blød mælkechokoladeis drysset med crumble. Ganske efter tjenerens anvisning skulle en kombination af alle elementerne smage som snickers og hun havde helt ret.

Vi var tilfredse, godt mætte (meget tilfredse med portionernes størrelse) og vender ret sikkert tilbage til The Lodge en anden god gang - der bliver nok holdt lidt øje med deres menu'er på hjemmesiden.
(Eneste lille minus var blot, at den gode mad ikke formådede af give min kulderamte krop varmen :-( )

2 kommentarer:

  1. Mums, det lyder lækkert :) Der er ikke noget, som en dejlig aften med kæresten! Jeg har givet dig en blogward - se her, hvis du har lyst til at lege med: http://louley.blogspot.com/2012/02/en-award-til-mig.html

    SvarSlet