tirsdag den 3. april 2012

low carb dinner #13: kødboller i tomatsauce med LCHF-pasta


Godt, der snart er påskefri til mig også. Vi har travlt på arbejdet i de her dage, så jeg mødte allerede klokken 6.30 til morgen for at kunne gå lidt tidligere i eftermiddag. Træningen kunne overståes og jeg fik lavet madplanens lækre menu inden klokken seks, skønt.
Kødbollerne i tomatsauce er efter Janes opskrift og opskriften på LCHF-pasta har jeg set hos matblogg.net og på lchfopskrifter.dk. På sidstnævnte er der step-by-step instruktion i opskriften.


kødboller i tomatsauce a la Jane
(stor portion)

tomatsauce:
3 ds hakkede tomater
2 løg
2 fed hvidløg
2 spsk soltørrede tomater
evt. 1 frisk rød chili
rosmarin
balsamico
1 spsk Sukrin
salt, peber

kødboller:
800 g oksekød
2 æg
3 fed hvidløg
2 løg
2 tsk paprika
1 spsk HUSKfiber
rosmarin
salt, peber
evt. væske - mælk, vand, fløde

fremgangsmåde:
1) Tomatsaucen: Sautér løg og krydderier i olie og tilsæt de øvrige ingredienser. Lad saucen simre, mens kødbollerne laves og smag til med salt, peber og Sukrin.
2) Kødbollerne: Hak løg, hvidløg, soltørrede tomater og evt. chili fint. Bland alle ingredienserne sammen og lad farsen hvile på køl i 15-30 min.
3) Form farsen til kødboller ca. 3 cm i diameter og brun dem i kokosolie på en varm pande ad flere omgange. Kom de brunede kødboller i et ildfast fad og hæld tomatsaucen over.
4) Sæt retten i ovnen 10 min. ved 200 grader, mens du vasker gryde og pande af ;-)


LCHF-pasta
(2 pers.)

4 æg
125 g natural flødeost fx Philidelphia
5 tsk/ 0,5 dl HUSKfiber

fremgangsmåde:
1) Tænd ovnen på 150 grader.
2) Pisk æggene luftige.
3) Pisk ost og fiber i æggene til masse er ensartet.
4) Lad massen hvile 10 min., så fiberen suger noget af væsken.
5) Kom massen på en bageplade beklædt med papir. Smør et stykke bagepapir med olie og læg ovnen på massen med olien nedad. Rul massen ud så den fylder hele pladen mellem de to stykker bagepapir*.
6) Bag ved 150 grader i 10 min.
7) Lad pastaen køle af og rul den sammen til en pølse/ 'roulade', som skæres i tynde strimler.
8) Varm evt. pastaen i en smule olivenolie på en varm pande før servering.

*Min var meget tynd, så jeg kunne smøre den ud, måske der skal lidt ekstra fiber i næste gang.

2 kommentarer:

  1. Kan man bruge andet end flødeost til pastaen ? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Hmm... Jeg tænker at hytteost måske også kan gøre arbejdet - hvis ikke det blot gør dejen for tynd...
      KH
      - frk. sveske

      Slet