onsdag den 11. juli 2012

lækker restemad


Tirsdagens steptime var heldigvis ikke aflyst, selv om vi kun var 4 deltager. Det var en fed time og jeg fik fanget koreografien ret godt, så der kunne brændes noget energi af.

Sen træning betyder behov for nem aftensmad, så den blev tryllet frem af squash'pasta' blandet med lidt rucola toppet med en rest stegt kyllingebryst i små tern, krydret tomatsauce og pande-grillet halloumi. Uhm!

Dermed blev der ryddet lidt ud i resterne i køleskabet. Jeg er vild med rester, da de altid kan danne god basis eller supplement til yderligere et måltid. På den måde er de med til at gøre hverdagsmaden nemmere og så er det jo samtidig i bedeste 'STOP spild af mad'-ånd.
Apropos mit indlæg på nemme madpakker i går, så ryger der typisk rester fra aftensmaden med i min madpakke.

Jeg steger tit et ekstra kyllingebryst, når der er kylling på menuen - så der er nemme protein-rester til en anden dag. Det færdigstegte kyllingebryst holder sig fint et par dage på køl i en lufttætbeholder. Hvis jeg ikke lavede lidt kødrester, ville jeg alt for ofte ende med frokost/ aftensmad af æg = My number One nemme måltidsredning.

Hvordan 'redder' du proteinindholdet i dine måltider, når det skal være nemt?

8 kommentarer:

  1. Meget delikat anrettet, lige i stop spild af mad ånd og god fonuft. Har straks delt linket til dig på https://www.facebook.com/Madspild

    Rigtig god blog du har - vil følge med :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Selina,
      Tak for rosen og linket - det glæder mig. Der dukker helt sikkert mere lækker restemad op ;-)
      Du er meget velkommen.
      - frk. sveske

      Slet
  2. Lyder lækkert! :) Kan man bare stege halloumi, som den er på en almindelig pande? Det smelter ikke eller hænger fast?
    Mht. til "protein-redninger" er det altid lækkert at røre en nem tunsalat sammen af tun, løg, dijonsennep, lidt yoghurt og mayo og citronsaft. Ellers plejer jeg gerne at smide en håndfuld nødder i salaten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Jeg har stegt mit på en grillpande, så ja - men nok bedst på en med god sliplet-beklædning.
      Uh, jeg har et lidt svært forhold til tun... men en god æggesalat er aldrig i vejen - og er der ikke æg i mit køleskab er der ikke mad ;)
      Uh nødder er godt, men også lidt 'farlige'.
      - frk. sveske

      Slet
    2. 'farlige' som i 'svære at stoppe med igen'.

      Slet
  3. Hytteost! Især de nye fra Arla's Køkke (jeg eeelsker den med grillet peberfrugt). Dem med smag spiser jeg et bæger af og så med nogle grøntsagsstave eller hvad jeg lige har lyst til :) Ellers er hummus en nem og lækker måde for mig (jeg blender det med proteinpulver for at få et lidt højere proteinindhold og ellers det sædvandlige; tahin, persille, hvidløg og chili. Jeg ville faktisk gerne være vegetar - omstændighederne og dog ikke lige til det nu, så det bliver også tit stykker af kylling tilovers fra aftensmaden. Lige nu er jeg helt vild med kyllingebryst i tern, rå campignoner og et klat grøn pesto - mums!

    xxoo, Amelia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Amelia,
      Dejligt at høre fra dig igen! Hvordan går det?!
      Jeg har forsøgt lidt at undgå mælkeprodukterne, men de er lidt inde i min kost pt. Har da også netop fået den med løg til min frokost. Det er en god og nem måde at få protein på.
      Hummus må jeg desværre springe over (men har heller aldrig været den store spiser af det), da min krop ikke er så glad for al den stivelse, der er i bælgfrugter. Derfor bliver jeg heller ikke vegetar. Hvilke omstændigheder er i vejen for, at du bliver vegetar?
      - frk. sveske

      Slet
    2. Det går skam fint. Nogen gange bliver mit forhold til mad bare alt for anstrengt, og så bliver jeg simpelthen nødt til at tage en pause fra alt hvad der hedder madbloggeri osv. for at det hele ikke tager overhånd. Jeg undgår selv mælkeprodukter, da jeg er laktose-intolerant men af en eller anden årsag kan min krop åbenbart sagtens håndtere hytteost og i små mængder: græsk yoghurt :)
      At være vegetar er lidt for restriktivt i øjeblikket i forhold til min situation - jeg vil gerne være sikker på at det rent faktisk er af etiske årsager og ikke af alle mulige andre mærkelig grunde ;)

      Slet