søndag den 9. september 2012

æblecrumble med kokossukker


Skønne og super velduftende æbler fra træerne hos mine forældre fristede og den nyindkøbte kokossukker skulle afprøves, så derfor faldt valget meget nemt på æblecrumble, som jeg havde set hos Tatjana.
Uhm! søndagskage! Den er dog ikke low carb, men virkelig lækker. Jeg er vild med crumble og det er ikke sidste gang, jeg bruger denne opskrift. Kokossukkeret har en let duft og smag af farin og bliver sammen med smørret lidt karamelagtig. Kagen er derfor ret sød og topping af græsk yoghurt klæder kagen. Lidt mindre kokossukker vil nok heller ikke gøre noget.

de skønne æbler...

kokossukker...

ingredienserne - æblerne mangler selvfølgelig ;-)

Opskriften får I lige her:

æblecumble med kokossukker
(4 pers.)

4 store æbler
150 g fintmalede mandler - erstat evt. 50 g med hasselnødder
75 g kokossukker
75 g smeltet smør
3 spsk. FiberHUSK (den gule)
2 spsk. kanel

topping:
flødeskum, græsk yoghurt eller creme fraiche - evt. rørt med lidt vanillepulver

fremgangsmåde:
1) Mal/ hak mandlerne helt fint i en minihakker eller kaffekværn.
2) Smelt smørret i microovnen.
3) Bland mandelmelet med kokossukker, smeltet smør, FiberHUSK og kanel.
4) Kom æbleskiverne i et ildfast fad og top med crumble.
5) Bag kagen ved 180 grader varmluft i ca. 30 min.

klar til ovnen...

nybagt æblecrumble

Velbekomme!

6 kommentarer:

  1. Selv om det nu ikker er Low carb ser det altså virkelig lækkert ud, må jeg sige! Vores have bugner med blommer, snart også æbler, og så frister det altså virkelig at bruge dem i noget bagværk! :)
    Lækkert ser ovenstående i hvert fald ud...

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er rigtig lækker - sød og sprød :-)
      Håber, den også falder i din smag.
      - frk. sveske

      Slet
  2. Svar
    1. Ja, det kan ikke siges med præcist ;-P
      - frk. sveske

      Slet
  3. I går lavede jeg min egen æble-crumple-cake... den mindede meget om denne kan jeg se nu!
    Den smagte viiiildt godt!
    Jeg lavde kun til 2 personer af flg.

    2 æbler skåret og drysset med kanel

    1 god håndfuld mandler
    1 god håndfuld hasselnødder
    1 spsk kokossukker
    1 spsk sukrin gold
    1 spsk husk (den grønne)
    30-40 gr. blødt smør
    - blendet til smuldr

    Meget ligesom Tatjanas, men mindre af det søde .... og den var altså bare super! Og sød nok ; )

    Serveret med flødeskum : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Snullemor,
      Det må blive den opskrift, jeg afprøver på kæresten med de resterende æbler.
      Tak for opskrift.
      KH
      - frk. sveske

      Slet