tirsdag den 4. september 2012

chokoladeflødeis


Chokolade er bare godt! Endnu bedre, når det er chokoladeis... Isen er selvfølgelig en sukkerfri udgave, så what's not to like? Der er faktisk ikke chokolade i isen, men derimod lækker raw kakaopulver og raw kakao nibs, som sammen giver en dejlig chokoladesmag og lidt knas til isen. Jeg lavede kun halv portion, da fryseren er for lille herhjemme ;-)

chokoladeflødeis

2 dl fløde
200 g philadelphia flødeost
4 past. æggeblommer (= 2 bg.)
8-10 tsk. Sukrin+
1 tsk vanillepulver
3 past. æggehvider (=2 bg.)
5 spsk raw kakaopulver
2-3 spsk kakao nibs

fremgangsmåde:
1) Pisk fløden til skum i en skål.
2) Pisk flødeost med æggeblommer, vanille og Sukrin til vanillecreme i en anden skål.
3) Vend vanillecremen i flødeskummet.
4) Pisk æggehviderne stive.5) Vend kakaopulver og -nibs i vanille-flødemassen sammen med æggehviderne.
6) Smag evt. til med ekstra kakaopulver og Sukrin.
7) Hæld isen i bøtter som er fryseegnet.
8) Frys isen minimum 4 timer før servering - rør i isen hvert 15.-30. minut de første 2 timer.

cremet chokoladeis klar til fryseren...

P.S. Den er også dejligt cremet, når den er frossen. Min blev næsten fri for iskrystaller - det er endnu ikke lykkedes mig for de varianter med frugt i, da jeg ikke ejer en ismaskine. Dog savner jeg en smule luftighed i den.

2 kommentarer:

  1. Den ser godt nok også lækker ud!
    Tænkte på om du ikke har problemer med at piske sukrinen ud så den bliver opløst? Eller bliver den opløst over tid ligesom sukker, når den er kontakt med væsken i isen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi,
      Jeg har ikke oplevet noget knasende Sukrin, når jeg bruger det i is som her. Det bliver altså fint opløst.
      KH
      - frk. sveske

      Slet