tirsdag den 25. december 2012

brød uden korn til julens frokoster


Det er første jul, at jeg gerne vil undgå de store mængder stivelse ved årets julefrokost hos mine forældre. For at gøre det lidt nemmere, har jeg bagt et par lækre brød helt uden korn. Selvfølgelig kan flere af julebordets lækkerier sagtens spises uden brød under eller for eksempel på et salatblad, men det er nu rart med lidt 'brød', som desuden er fyldt med gode fedtstoffer.
Derfor lavede jeg endnu en gang det lækre kernebrød og fik desuden afprøvet Janes valnøddebrød, sidstnævnte tænker jeg er perfekt til ostefadet.


janes valnøddebrød
(1 stk.)

4 dl hørfrø
2 spsk fiberHusk 
200-250 g valnødder*
1½-2 tsk salt
2 tsk bagepulver
evt. 1 spsk krydderi (fx rosmarin, fennikel el. lign.)
6 øg
250 g creme fraiche 38 %**

*sæt evt. valnødderne i blød en ½ dag før brødet bages, så bitterstofferne trækkes ud af nødderne. Skift vand et par gange.
**eller 1½ dl vand og 2 spsk kokosolie for mælkefri

fremgangsmåde:
1) Mal hørfrøene til mel i en kaffekværn eller så fint som muligt i en minihakker.
2) Bland hørfrømelet med fiberHUSK.
3) Hak valnødderne groft og bland i hørfrø-/fiberblandingen sammen med salt, bagepulver og evt. krydderi.
4) Pisk æggene sammen med creme fraiche og rør i de tørre ingredienser.
5) Hæld dejen i en smurt mellemstørrelse brødform.
6) Bag brødet nederst i ovnen ved 160 grader i ca. 70 min.
7) Lad det hvile kort i formen før det sættes til afkøling på en rist.

  


 
Glædelig Jul.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar