fredag den 11. januar 2013

grøn smoothie #1: spinat, appelsin & mynte


Det er ikke gået alt for godt med min mission om at have fokus på det grønne i denne uge, derfor må der nu nye boller på suppen og her til morgen fik jeg derfor min debut, når det gælder de meget populære grønne smoothies.
Da jeg ikke selv har lavet det tidligere, valgte jeg at støtte mig lidt op ad en afprøvet opskrift, som er postet hos Ditte på LevSundtNU. Jeg havde dog frisk spinat til rådighed, som derfor blev min erstatning for grønkålen.

grøn smoothie #1: spinat, appelsin & mynte
(1-2 pers.)

1 sur økologisk* appelsin
2 store håndfulde frisk spinat
1 håndfuld frisk mynte
2-3 svesker (kan udelades)
½ økologisk* lime
1 stort glas vand
1 spsk Udo's Choice eller hørfrøolie 

*citrusfrugterne skal være økologiske, da skrællen blendes med i smoothien.

fremgangsmåde:
1) Skær appelsin og lime i mindre stykker med skrællen på - fjern evt. enderne.
2) Blend appelsin, lime, spinat, svesker, mynte og vand nogle minutter til drikken er helt jævn og uden klumper.
3) Tilsæt olien og blend 10 sek.
4) Hæld smoothien på glas og nyd straks.

Jeg må indrømme at første mundfuld ikke var den største nydelse - smoothien bliver ret bitter af citrusskrællerne, men ikke noget der gjorde, at jeg ikke kunne drikke den.
Dog gav den efterfølgende lidt opstød med citrussmag - hvad kan det skyldes?

Velbekomme!

1 kommentar:

  1. Kære frk. sveske,

    Hvis jeg var dig, så ville jeg ikke blende hele appelsinen, men tage kødet og så rive noget af skrallen i - så får du ikke alt det hvide med, som er meget bittert, og måske kan det hjælpe :)

    KH Ditte

    SvarSlet