onsdag den 9. januar 2013

hvidkålslasagne


Søndag aften lavede jeg en lille lasagne med en rest hverdagskødsauce. Jeg har tidligere lavet LCHF lasagne med plader af aubergine - se opskriften her. Inspirationen til denne fik jeg hos Kristina, hvor jeg især faldt for ostesaucen med dobbelt op på fløde. Behøver jeg sige mere?
Her får I i hvert fald opskriften.

hvidkålslasagne
(4 pers.)

½ hvidkål - alle de største yderblade

½-3/4 port. hverdagskødsauce*

ostesauce
2 dl fløde
150 g flødeost
salt+peber
evt. muskatnød

1 kugle frisk mozzarella

*spar gerne på væsken i denne, så saucen er tør og lasagnen dermed bliver mindre våd.

fremgangsmåde:
1) Sæt kødsaucen over og lad den simre, mens du går i gang med lasagnepladerne.
2) Bræk de største, yderste blade af et hvidkålshoved - fjern evt. stilken, så bladene bliver nemmere at gøre flade som plader.
3) Blanchér hvidkålspladerne i kogende letsaltet vand - lad dem dryppe af i et dørslag.
4) Varm fløde op i en gryde ved middelvarme.
5) Rør flødeosten ud i fløden og smag ostesaucen til med salt+peber.
6) Smør et ovnfast fad.
7) Læg plader, kødsauce og ostesauce i lag - start med hvidkål - kødsauce - ostesauce, slut med ostesauce.
8) Top lasagnen med frisk mozzarella eller en god revet ost.
9) Bag lasagnen ved 200 grader i ca. 35 min.



Velbekomme!

7 kommentarer:

  1. Som alt andet mad du laver, kan jeg jo kun sige at det ser fantastisk lækkert ud! :)

    //Emilie
    http://gravidmedlupus.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Emilie,
      Hvor er du sød ;-) Dejligt, du synes om det.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Åh hold op hvor får jeg lyst til lasagne nu! Godt jeg har planlagt noget andet med kødsauce i weekenden :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi,
      Sikke en god effekt - du laver bare ekstra kødsauce, så der er til sådan en lækker lasagne.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Wauw, kiggede lige forbi. Det hele ser jo bare super lækkert ud!! :-)
    Madglade hilsner
    Julia, foodallaroundtheworlddk.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Julia,
      Du skal være mere end velkommen herinde.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Hold da lige op, hvor ser den lækker ud! DEN skal jeg have manden til at lave i den kommende uge, hvor jeg ikke selv har tid til at lave aftens mad!

    SvarSlet