onsdag den 24. april 2013

maddagbog vol. XV: periodisk faste

morgenmad (kl. 10.00):

frokost (kl. 14.00):
ostemuffins, squash med pecorino romano og spidskål 
i olie-/eddikedressing med pinjekerner


aftensmad (kl. 18.30):
kålklatter med avocado og tunsalat samt ost + rød peberfrugt

I dag har jeg eksperimenteret med periodisk faste. Jeg har tidligere skubbet idéen væk på grund af manglende overskud, men jeg har været nysgerrig efter at mærke sult og mæthed bedre. Det bliver nok ikke noget langstrakt eksperiment - jeg tager en dag ad gangen og de dage, hvor det er muligt, vil jeg have ti timers-spisevindue fra cirka klokken 9 til 19.
Morgenmaden blev først spist klokken 10 i dag, da jeg var kommet forbi det kritiske sult-punkt. Jeg elsker morgenmad og det er den største udfordring at skubbe den til senere på dagen. Alternativet kunne være at spise min tidlige morgen og skære aftensmaden væk og spise noget sidst på eftermiddagen, men der er jeg typisk i fitnesscentret og kan ikke lige spise et større måltid.
Intervallerne på cirka fire timer mellem måltiderne i dag har fungeret fint, jeg nåede at blive sulten uden den store maverumlen. Dog har jeg hele dagen været tung i hovedet (læs: som de første dage på sukkerafvænning) - om det skyldes mit anderledes spisemønster eller andre faktorer er svært at sige. Kroppen skal nok lige vende sig til denne rytme, så jeg tager et par dage mere (læs: eller hvad det nu kan blive til).

God aften.

2 kommentarer:

  1. Jeg vil nok anbefale, at du tager den tidlige morgenmad, hvis du skal vælge. Hvis ikke kroppen får noget "brændstof" fra morgenen, indstiller den sig på dette, dvs. den sætter forbrændingen ned resten af dagen - også selvom du spiser noget senere :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Det ville jeg ideelt set også hellere, men er ikke lige muligt at passe ind i mine 'rutiner' pt.
      Periodisk faste bliver nok ikke lige fast inventar hos mig... Måske det giver bedre mening, når jeg kaster mig over ketose-eksperimentet.
      KH
      - frk. sveske

      Slet