mandag den 24. juni 2013

ketosevenlige kokoskugler


Her i mit ketoseeksperiment gælder det om at vælge de 'søde' sager, som ikke går ud over blodsukkeret. Louise anbefalede ligefrem disse til at booste ketosen. De måtte dermed afprøves og blev min snack til aftentheen hos mine forældre midt på ugen, hvor jeg måtte takke pænt 'nej' til en hjemmelavet jordbærmazarintærte... 
Jeg behøver jo ikke fortælle at portionen forsvandt på et par dage, så jeg i søndags kom til at lave endnu en portion - de er altså en lækker snack at have på køl. Prøv dem!

kokoskugler
(16 stk.)

120 g kokosmel
120 g kokosmælk - den fede del
25 g mørk kakaopulver
10-15 dråber flydende stevia
1-2 tsk romessens
2 spsk stærk kaffe (kan udelades)
 
drys
kokosmel
 
fremgangsmåde:
1) Bland alle ingredienserne til en fast sammenhængende masse.
2) Tril kugler i en passende størrelse og vend i kokosmel.
3) Opbevar kuglerne på køl.

...enjoy!

14 kommentarer:

  1. De lyder godt nok lækre!

    Spændende at følge dit ketose projekt )-;


    Kh maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      De er lækre og helt blodsukkervenlige.
      Dejligt, du følger med i eksperimentet, det er med til at give blod på tanden.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Uhm, det lyder godt - de skal altså prøvet på et tidspunkt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Xenia,
      Det er du da nødt til.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. De ser jo perfekte ud! Du frister... men det gør jo pludselig ikke noget ; ) Tak!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Snullemor,
      Det er godt at høre, at det ikke gør noget, når det er med sunde lækkerier.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Måms! Dem skal jeg prøve senere på ugen :)
    Lavede her i weekenden en portion af de famøse proteinkugler som så mange taler om, men dem må jeg altså tilstå, at jeg ikke er fan af.. så nu skal de her afprøves! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Jeg er nu ellers også fan af proteinkugler i diverse afskygninger, men det er ikke lige det bedste med ekstra proteinindtag, når jeg gerne vil være i ketose, så her er disse kugler et hit.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. Mørk kakaopulver - er det almindeligt raw kakaopulver eller??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette,
      Ja, jeg brugte blot helt almindelig kakaopulver - da jeg fortsat har noget stående. Men raw kan sikkert sagtens anvendes blot øget mængde, da den er noget mildere i smagen...
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  6. Mit største problem med ketose er faktisk mængden af grøntsager (eller manglen på samme).. Jeg elsker virkelig frugt og grønt! Til gengæld er jeg en smule træt af ustabilt blodsukker, så nu skal de her altså snart prøves. Min fedtprocent har nok været en smule for langt nede! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne,
      Jeg kan sagtens følge dine tanker, men jeg synes faktisk, jeg stadig får grønt - frugt er dog dømt (næsten) ude.
      Ketosen er helt sikkert min redning, når det kommer til det stabile blodsukker og jeg kan mærke, at jeg skal mærke efter, om jeg er sulten - har tendens til blot at spise lidt efter klokken.
      Gid, min fedt% var langt nede - håber ketosen kan være det våben, som virker...
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  7. Hejsa. Så er første portion kokoskugler spist....med velbehag. De er super gode og perfekte til en kop kaffe med kokosolie med smag i. Et par stykker efter maden hvis man lige syntes man mangler det sidste, det er de også gode til. I går var jeg i zoo med min datter og der var der en box med kokoskugler med, så kunne vi bare købe en kop kaffe til, og så slap vi for at købe is ;-). Nu er nummer to portion lavet .....og prøvesmagt. De er med lidt variation, et par spsk. kokosolie ( den med smag) blev tilsat så får de lidt ice chokolade smag, og så blev halvdelen rullet i en blanding af kokos og lakridspulver. Mums siger jeg bare. 1000 tak for en super god og nem opskrift.
    Hilsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle,
      Hvor er det bare en dejlig fortælling. Jeg tilsatte faktisk også en spiseskefuld kokosolie til min anden portion, da jeg ikke havde helt nok kokosmælk - det bliver de ikke ringere af!
      Den med lakrids er også i overvejelserne - mulighederne er mange.
      Endnu en gang tak for din fine tilbagemelding.
      KH
      - frk. sveske

      Slet