onsdag den 19. juni 2013

maddagbog vol. XVIII: sukkerfri dag 4 og øget fedtindtag

morgenmad (kl. 6.20):
 
formiddag (kl. 11.00):
the med 1 spsk kokosolie
 
frokost (kl. 14.00):
blomkålspizza med grønt, creme fraiche-dressing og mayo!
 
aftensmad (kl. 18.45):
æggesalat i mayo med agurk, grønt og lidt emmentaler

Det var mine måltider i går, tirsdag. Jeg forsøger at skrue op for fedtet i disse dage, men det er ikke helt nemt - for hvor meget er nok og hvor langt ned skal de kulhydrater? Jeg vil nødig undvære alt for meget af det grønne, men nu bliver det smurt ind i mayo og nok lige rigeligt med mayo som fedtkilde - derfor vil jeg have lavet en god pesto en af dagene, men hvilke nødder/ kerner er god low carb basis?
Æggemælken til morgenmad holdt mig godt mæt i cirka fem timer, men op ad formiddagen kunne jeg ikke holde mig mæt længere og måtte slå maverumlen ned med en gang kokosolie i theen - det mættede tilgengæld meget, så frokosten blev sen frokost (læs: spiser normalt frokost klokken 13, men må jo lære at lytte til kroppen).

Desuden oplever jeg pt. en atypisk træthed og jeg har været virkelig tung i hovedet med tendens til hovedpine, især i går - lidt fornemmelsen af lavt blodsukker, men uden sult. Skyldes det mon blot sukkerafvænningen eller sker der noget i kroppen i forhold til mit øget fedtindtag? Min mave/ fordøjelse er desuden ikke helt på toppen. Theen med kokosolie i går frembragte kortvarig ondt i maven...?

Her til morgen testede jeg med min første stick, men der er noget vej op til den lilla farve, så nu venter endnu en ´fed´ dag.


Ha' en dejlig onsdag - trods skybrud ;-)

15 kommentarer:

  1. Hej frk. sveske

    Macadamianødder og paranødder er bedst mht. indhold af fedt.
    Jeg har lavet Madbandittens persillepesto med paranødder i stedet for pinjekerner, og den blev super god :-)

    Kh. Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone,
      Tak for input - har paranødder på lager, så tror jeg forsøger mig en portion med dem som erstatning for pinjekernerne.
      God dag.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Sjovt, din æggemælk med kakao ligner på en prik den, jeg har stående ved siden af mig i skrivende stund - helt ned til glasset! Hæhæ! :D Var det din første? Hvad er dommen i så fald? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, min æggemælk er vist også stort set efter din opskrift ;-)
      Det er faktisk min tredje og det er bestemt ikke ved siden af. Nyder en varm kakao og til morgen røg der lidt lakridspulver i også - mums!
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Uhm, lækkert med lakridspulver! Eller, det vil sige, personligt er jeg jo ikke til lakrids, men objektivt kan jeg godt se det lækre i kombien! :D Jeg puttede desuden et lille drys salt i min her til morgen - det lyder sært, men fremhæver kun det søde! Det blev faktisk så godt, at jeg netop har skrevet det ind i opskriften, haha :D

      Slet
    3. Årh, jeg elsker 'chokolade' og lakrids-kombien. Den med et drys salt må afprøves. Jeg udelader dog helt sødemiddel, da jeg tænker det påvirker blodsukkeret og mit ønske om ketose, så den kan være lidt bitter af kakaoen, men ikke noget der generer mig.
      Jeg må også have delt min variation herinde snarest ;-) selv om de jo er at finde overalt.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    4. Åh, smart - det er jeg alligevel ikke hardcore nok til ;) Men så tror jeg faktisk netop at saltet vil være en god tilføjelse faktisk, da det så nok vil fremhæve den naturlige sødme i kakaoen og kokosolien! :D

      Slet
  3. Hvor mange dage er det du har været i gang? Og hvad koster de der sticks?
    Held og lykke med endnu en fedtet dag ; )

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Snullemor,
      Jeg er kun på dag 5, men er godt nok ramt af mathed i dag... Håber, det betyder ketosen nærmer sig.
      Uh, jeg mener jeg gav under 100 kr. for 100 styk på ebay.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Hej frk. Sveske - prøv at læse denne side http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092... måske er du allerede i ketose - det tror jeg, når jeg læser om hvordan du har det. Synes også din strimmel er mørkere end det mærke du holder den op til ; )

      Slet
    3. Hej igen,
      Du har muligvis ret. Jeg tog også en måling i aftes, som var en smule mørkere, så jeg ligger nok på de 1,5. Kan også sige 'tjek' til flere af de typiske symptomer, så som øget tørst og træthed/mathed.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Hej Sveske
    Godt at se at du er på vej ,prøv med et par aftenmålinger.. der giver de bedst udslag. Sticksne kan også købes i helsekost butikker 100 stk 100 kroner :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise,
      Jeg tog en måling igen i aftes og den var muligvis en smule mørkere, så det ser ud til at rykke den rigtige vej. Jeg mangler dog stadig de positive effekter - hænger lidt i bremsen og føler mig som en slatten karklud - havde du det også sådan i opstarten?
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Jeps og så kom energien lige pludselig tordnene.. jeg blev nærmest lidt hyper og i mega godt humør..og det holder endnu :0) Bare vent.. jeg mener det er også ovenpå en tur hvor sukkeret har været inde i varmen - der går lidt tid måske et par uger( eller3) før din krop har vænnet sig til 100% fedtdrift, men ved at det er ventetiden værd ! glæder mig til at høre nærmere - og godt at du er blevet glad for ægge kakao- en ven i nøden :0)

      Slet
    3. Hej Louise,
      Glæder mig at høre, at det gerne skulle vende til det modsatte. Var så mat i går, at træningen blev droppet - ville alligevel ikke få noget ud af det eller komme til skade...
      Jeg venter spændt... Nu er ketogen-måleren, som du ved, bestilt, for sticks'ene var mørke i går og jeg er blevet nysgerrig på det præcise tal.
      KH
      - frk. sveske

      Slet