tirsdag den 25. juni 2013

usa part IX: Highway 1

skøn udsigt langs kysten

Vores rute fra Los Angeles til San Francisco gik langs kysten ad Highway 1. Vi havde tiden foran os med en uges tid til hjemrejse, så det var meget oplagt at tage den oplevelse med. Turen byder på masser af skøn vild natur og dyreliv, så det er klart at anbefale den rute frem for motorvejen på den strækning.
Vi gjorde flere korte stop på vejen, så der kunne tages smukke billeder.

Santa Barbara, Stearns Wharf

Santa Barbara bød på en kold og blæsende gåtur på molen. Næste stop var dansker-byen, Solvang, der bare vrimler med Dannebrog, bindingsværkshuse, danske navne og et hav af bagerier - det er åbenbart synonym med Danmark.

Solvang

et af de mange bagerier i Solvang

Længere oppe ad kysten ligger Pismo Beach, som er den eneste strand man må besøge i bil. Det var der mange, som benyttede sig af. Her viser drengerøvene deres store og gejlede trucks frem - en strand med frit løb for folk med benzin i blodet.

Pismo Beach

Kyststrækningen fra Hearst Castle/ San Simeon til Carmel kaldes også Big Sur-kysten og den byder på noget af kystens vildeste natur, smukt. Dyreliv er også rigt præsenteret her.

pelikaner

søløve på molen ved Morro Bay

love is in the air...

Ved Hearst Castle, hvor en af Europas gamle fyrster en gang forsøgte at lave zoologisk have, var vi heldige at se de tilbageværende dyr på marken lige ved vejen - zebraer og kvæg.

Hearst Castle i det fjerne

grænsende zebraer og kvæg ved Hearst Castle

Ikke langt fra Hearst Castle ligger de dovne søelefanter nærmest i lag på hele strandbredden. Der er faktisk så mange, at jeg syntes, det så en smule ulækkert ud. De ser jo nærmest døde ude, selv om der da var liv i få af dem.

dovne søelefanter

...og en lille ung søelefant, der er liv i

I den nordlige ende af Big Sur-kysten ligger Julia Pfeiffer Burns vandfaldet, som er et meget lille vandfald, der falder direkte ned på stranden.

kæresten og jeg foran det lille vandfald

Ved Monterey-halvøen sprang vi køreturen langs kysten over og nøjedes med en gåtur på Cannery Row, som vrimler med turister, butikker samt restauranter.

Cannery Row

Da vi nåede Santa Cruz i regnvejr blev det blot til et kig forbi den berømte 'Broadwalk' med det gamle Tivoli lige ved strandbredden.

The Broadwalk, Santa Cruz

Vores sidste stop, lige syd for San Francisco, var endnu en park med store træer, men denne gang redwoods i Big Basin nationalpark. Vi gik blot den korte rute fra parkeringspladsen forbi Mother- og Father-of-the-Forest samt det hule Chimney Tree.

Chimney Tree

Mother-of-the-Forest

Vi brugte cirka tre dage på køreturen langs kysten. Dag et kom vi dog til at køre et langt stræk efter mørkets frembrud, da der lige pludselig var langt mellem overnatningsmulighederne. Da vi endelig ramte lidt byliv omkring Monterey-halvøen var alt booket på grund af weekend. Meget flinke receptionister på et hotel i Carmel lod os låne pc'er med internet, men alt var udsolgt i nærheden. Vi besluttede os for at køre mod et i måske ledigt motel længere væk. Heldigvis kom vi aldrig så langt, da vi fandt et dyrt motel på vejen i Seaside. Det var nok bare det dårligste motel på hele tiden, så gå lige uden om Economy Inn.
På grund af det lange stræk i mørke, kørte vi dagen efter et stykke sydpå igen for at opleve den del af strækningen og besøge Julia Pfeiffer vandfaldet. Dag to bød derfor på overnatning i Watsonville, inden på dag tre besøgte Big Basin og overnattede i San Jose lige syd for San Francisco.
Skulle du planlægge en tur langs kysten, vil jeg derfor anbefale, at du booker en overnatning i forvejen, så du er sikker på at have et sted at sove cirka halvvejs på turen. Mulighederne for overnatning og tankning er nemlig få på Big Sur-kysten.

Næste stop San Francisco...

Læs mere fra vores roadtrip her: