mandag den 15. juli 2013

coconut cups




Ketosevenlige weekendlækkerier er ikke til at komme uden om hjemme hos mig. Anne fra lykkeglimt har længe fristet med disse kokosbidder, så de måtte afprøves i weekenden. Til formålet havde jeg fået anskaffet mig de små mini cupcakeforme fra Søstrene Grene, som er nemme at arbejde med til dette formål. I det hele taget er det en omgang ketoseguf, som er nem og hurtig at lave. De smager ikke super syndigt, men er meget intense og olien 'fylder', så der er håb om, at portionen holder lidt mere end et par dage...
Kokosolie er virkelig ketosefremmende og jeg vil helt sikkert elske disse, som et snack-alternativ til kokosolie i theen.

coconut cups
(12 stk.)

90 g kokosolie
15-20 g raw kakaopulver
30 g peanutbutter, gerne crunchy
evt. et par dråber flydende Stevia

fremgangsmåde:
1) Smelt kokosolien i en lille gryde.
2) Tag 1/3 af olien fra i en lille skål.
3) Bland kakaopulver og evt. sød i 2/3 af olien.
4) Kom et lag olie med kakao i bunden af de små forme og sæt på køl til det er stivnet.
5) Bland den sidste 1/3 af olien med peanutbutter og fordel i formene oven på kakaolaget - sæt på køl og lad stivne.
6) Fordel til sidst resten af kakaoolien på toppen.
7) Opbevar de færdige coconut cups på køl, så er der altid en mættende ketose-snack ved hånden.
 



...enjoy!
__________________________________________________________________________________________


P.S. Se lige hvilket fint selskab, min blog er landet i hos kostdoktorn.se. Louise fra sukkersensitiv.dk tippede mig den glædelige nyhed i dag. Der blev jeg godt nok stolt og glad. Må efterhånden være en ægte LCHF-blog og jeg elsker det. Tak til alle I skønne læsere, som følger med herinde.

21 kommentarer:

  1. De ser lækre ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madglad Gladmad,
      De er lækre - prøv dem ;-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Sikke fint med link hos kostdoktorn! Og tak for tip - tror lige jeg benytter mig af lidt skamløs selvpromovering og foreslår min egen blog derinde også - selv om jeg måske er mindre LCHF'er end nogle af jer andre - lidt reklame er vel aldrig af vejen, hæhæ ;D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Xenia,
      Jeg tænkte også lige whhaaat, da Louise fra sukkersensitiv tippede mig om, at vi var landet i det selskab.
      Bare fedt, de har fundet frem til min blog :-D
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Øj hvor ser de lækre ud! Kan man bruge almindelig kakaopulver (uden sukker selvfølgelig)? Har aldrig haft fingre i raw kakaopulver, og ved ikke om det er meget anderleders end den "almindelige" version. Tak, Denice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Denice,
      Det kan man da, men raw er mildere i smagen, så start evt. med halv mængde.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Tak for svaret! vil straks gå igen... er på 3 dagen uden brød, sukker også (igen, igen) og har de værste abstinenser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Denice,
      Uh, 3. dagen - jeg håber disse blodsukkerstabiliserende bidder hjalp dig gennem dagen?
      Den sukkerdjævl er en værre en, men hold op, det er dejligt, når den slipper sit tag. Hold ud! Jeg hepper på dig.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. Uhm, de er bare så lækre og gode til at tage trangen til noget sødt :0)
    Er igang med at lave min anden portion.
    Tusind tak for en super blog med dejlige opskrifter.
    Kh Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte,
      Hvor er det dejligt at høre - jeg må snart have dem lavet igen - der er nemlig gået lidt for meget chokoladespiseri i den hos mig...
      Roserne til bloggen varmer meget, tak!
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  6. Godaften kære Sveske :-)
    Tror du, man kan bruge smør, i stedet for kokosolien? Smørret er jo immervæk lidt billigere ;-) Jeg er på ketose-jagt, og leder efter en weekendsnack ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Vikki,
      Umiddelbart kan jeg ikke se noget i vejen for det, det fungerer jo fint med smør som base i 'fat bombs' (de kunne også være en mulighed som ketosevenlig snack).
      Måske smørret skiller, så der ligger hvidt lag på toppen af chokoladerne, men det betyder jo ikke noget for smagen. Lad mig gerne høre, hvis du forsøger dig med butter cups ;-) Og god ketosejagt - tror også snart jeg går på jagt igen - savner energien i den mørke tid og dyb dyb søvn :-)
      Ha' en skøn torsdag!
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Tak Sveske :-) Jeg vil helt sikkert forsøge mig! Jeg mangler bare de der små finde muffinsforme ;-)

      Slet
    3. Mine er fra Søstrene Grene til billige penge ;-) Måske du kan være heldig der. God weekend!
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  7. Uhm, de ser lækre ud, og tak for en rigtig god blog. Kunne man smelte lidt 85% choko i, sammen med kakaoen? eller ville det ødelægge hele pointen?
    mvh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette,
      Nej, en smule chokolade i kombi med den store andel kokosolie burde ikke ødelægge noget - men mærk selv efter på dit blodsukker - mørk chokolade indeholder jo en smule sukker. Jeg tror dog, at kokosolien opvejer det.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Tak, og juhu :-)

      Slet
  8. Jeg kan simpelthen ikke fordrage peanutbutter men da jeg altid har fået at vide at jeg var et kræsent barn, har jeg sat mig for ikke at være en kræsen voksen.
    I går prøvede jeg så din opskrift og tænkte at jeg da måtte kunne camouflere peanutbutteren en anelse så jeg tilsatte lidt rålakridspulver til peanutbutterolien og jeg siger dig at jeg IKKE fortryder mit valg. Kan stadig smage peanutbutter men på en dejlig sød måde. Tak for opskrift den vil jeg helt sikkert prøve igen (med eller uden lakrids) ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Camilla,
      Hvem der dog bare ikke brød sig om PB! Ej, men jeg elsker det og bør i den grad stoppe med at spise det med ske direkte fra glasset (total guilty pleasure).
      Det glæder mig dog, at du kunne kamouflere PB'en i denne opskrift - lakrids er jo altid godt. Du kan også blot erstatte PB med en anden nøddesmør. Her er det dog cacao'en som vinder smagen, synes jeg.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  9. Mums de lyder gode. Hvilket type pb bør jeg bruge, og gerne noget jeg kan få i et supermarked. ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Jeg tænker, at alle typer PB kan anvendes til disse - selv foretrækker jeg PB fra Urtekram.
      KH
      - frk. sveske

      Slet