søndag den 21. juli 2013

fiskefrikadeller med to gange torsk


Fisk og jeg er ikke ret gode venner... Men fisk er jo sundt, så jeg vil gerne blive bedre venner med den. Derfor kaster jeg mig ud i de mest milde fiskevarianter. En rødspættefilet vil altid være min favorit. Derudover er det mest dåsefisk, jeg har gjort det i. Fiskefrikadeller er dog en børnefavorit, så mon ikke mine smagsløg kan være med her? 
En omgang deller fik i hvert fald en chance til min frokost lørdag. Jeg havde købt torskefilet og -rogn til formålet og de gav da heldigvis også kun en mild fiskesmag. Til gengæld opdagede jeg, at min krydderisamling mangler fiskekrydderier. Jeg bryder mig dog slet ikke om dild - hvad går ellers godt til fisk? 
Denne portion blev derfor krydret med hvad jeg lige havde og ikke noget rigtig gennemtrængende. Dog blev de ganske hæderlige og smager fint med citronsaft og den hjemmerørte remoulade. Det er ikke sidste gang, jeg kaster mig ud i sådan er version af fisk.

fiskefrikadeller med to gange torsk
(ca. 15 stk.)

225 g torskefilet
100 g torskerogn
½ rødløg
1 æg
1 lille håndfuld frisk basilikum
1 spsk pesto
skal af en lille citron
3-4 måleskeer HUSK/ loppefrøskaller
urtesalt
salt+peber
smør/ kokosolie til stegning

fremgangsmåde:
1) Hak fileten fint i minihakkeren.
2) Rør alle ingredienserne sammen i en skål.
3) Smelt en god klat smør på en pande ved svag varme.
4) Form deller af farsen med en ske og læg på panden.
5) Steg fiskefrikadellerne ca. 4 min. på hver side.




Velbekomme!

6 kommentarer:

  1. Hej Sveske

    Min mor , har altid lidt hakket røget fedt ( røget bacon fx. ) og persille i fiske dellerne og røg smagen er vitterlig lækker til fisken :)

    Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana,
      Tanken med bacon strejfede mig faktisk, da jeg havde en rest liggende, men det må blive næste gang. Tak for input til mit fiske-eventyr ;-P
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. De lyder bare helt vildt gode - de skal prøves i min ferie ;0) og det ovennævnte tip med det røgede bacon lyder bare så lækkert oss. Tak for dejlig inspiration begge to ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise,
      Ja, de blev fine. Kunne godt tænke mig mere smag og fasthed, men nu har jeg da lavet mine første fiskedeller af hjemmerørt fars.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Ej vildt smart at tilføje torskerogn i fiskefrikadeller, det har jeg aldrig selv overvejet at gøre! Det vil jeg prøve snarrest :)
    Jeg har desuden lavet en lidt anden variant af dine kokoskugler, som du kan se her: http://colorfulfunliving.blogspot.dk/2013/07/sunde-sukkerfri-havregrynskugler.html
    De blev meget vellykket... håber det er iorden, at jeg lånte lidt fra din opskrift? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Ja, jeg tænkte rognen kunne være med til at give en mildere fiskesmag (læs: for det kan jeg lide pga. den ret usynlige fiskesmag) og ganske rigtigt. Kombinationen blev ganske vellykket.
      Du låner bare og link gern. Spændende med en variation. Jeg kigger da lige forbi ;-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet