tirsdag den 2. juli 2013

kødsovs med smør! & blomkålsrøsti


Søndagens menu stod på kødsovs med smør! og lækre sprøde blomkålsrösti. Idéen med smør i kødsovsen har jeg tyvstjålet fra Janes skønne bog, som jeg endelig har fået lidt tid til at bladre i. 
Blomkålsröstien er stortset blot blomkålspizzabunden bagt i mindre klatter. De kan også bages i smør på panden ifølge Louise, men da jeg havde gang i en masse i køkkenet min søndag, røg de i ovnen. 

Lav gerne dobbelt portion af den lækre kødsovs, så der er rester til fryseren, nemt måltid en anden dag eller måske en LCHF lasagne (læs: det tror jeg snart, jeg skal have - Janes bog er en fristende størrelse).

Röstiene kan også nemt opbevares på frost og er desuden gode som brøderstatning med pålæg eller en lille mini-pizza, så lav eventuelt også her dobbelt portion, når du alligevel er i gang ;-)



kødsovs med smør!
(2-3 pers.)

400 g hk. oksekød med rimelig fedt%
25 g smør
1 løg
2-3 fed hvidløg
1 spsk chiliflager
1 spsk oregano
½ spsk paprika
1 stor tsk urtebouillon fra Herbamare
1-2 ds hakkede tomater*
2 spsk tomatpuré
en håndfuld frisk basilikum
salt+peber

*jeg brugte en dåse + ½ gl. Urtekram tomatsauce (rest).

fremgangsmåde:
1) Skær løg og hvidløg i små tern.
2) Smelt smørret i en tykbundet gryde og steg løgene klare heri.
3) Svits chiliflagerne kort med løgene.
4) Tilsæt kødet og lad det brune godt.
5) Tilsæt tomat på dåse, tomatpuré, bouillon og tørrede krydderier.
6) Lad sovsen simre ved lav varme under låg ca.  2 timer - evt. uden låg den sidste halve time.
7) Tilsæt basilikum og smag til med salt og peber før servering.




blomkålsrösti
(9 stk.)

250 g blomkålsris
100 g revet ost - med smag
2 æg
1 spsk HUSK/ loppefrøskaller

fremgangsmåde:
1) Bland alle ingredienserne godt med en ske.
2) Sæt klatter på en bageplade beklædt med papir og pres dem flade.
3) Bag röstiene ved 200 grader i ca. 20 min.



Velbekomme!

6 kommentarer:

  1. Der var de jo - tusind tak! Dem prøver jeg i morgen ; )

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Snullemor,
      God plan - de er super lækre ;-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Ej hvor ser det lækkert ud.
    Jeg er ved at lande på benene efter en dræber uge med mange arrangementer , studenter hurlumhej- middelaldermarkeder mv og jeg trænger sådan til en frisk start- som altid er din blog super inspirerende mht mad.
    Tak.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henriette,
      Årh, hvor er du sød - mange tak. Det glæder mig kun at kunne dele med jer herinde og inspirere lidt.
      Dejligt at høre fra din kant igen ;-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Svar
    1. Hej Anna-Sofie,
      Det er en lækker ret og jeg er virkelig fan af de der blomkålsrösti, som har et utal af anvendelsesmuligheder.
      KH
      - frk. sveske

      Slet