onsdag den 3. juli 2013

maddagbog vol. XXII: ketose og energifordeling...

morgenmad (kl. 6.30):
 
frokost (kl. 13):
æggesalat i mayo, spidskål & squash i pesto med avocadomos og en tomat
 
aftensmad (kl. 17.30):
kylling i cremet tomatsauce med mascarpone & blomkålsris
(opskrift er på vej)

Sådan så mine måltider ud i går, hvor jeg også tog en stikprøve med hensyn til min energifordeling, så der kom gang i ShapeUp-app'en. Den fungerer fint, men det tælleri bliver jeg bare aldrig gode venner med, men hvad gør man ikke i eksperimentets navn. I hvert fald gav det følgende resultat med den mad, jeg spiste i går.

tirsdagens energifordeling

Jeg landede på en fedtenergiprocent på 73 %, så til morgen skulle spændingen udløses - om det var nok til at holde mig i ketosen...? Jeg lå nemlig en del højere på fedtet efter frokosten, hvor jeg tilgengæld var meget langt nede på protein, som jeg gerne vil have lidt over det ene gram per kilo kropsvægt (læs: hvis ketosen tillader det), da jeg træner en del, og det lykkedes.

Morgenens måling beviste i hvert fald, at jeg fint kan være i ketose med en fedtenergiprocent mellem 70-75 %, så det var da en dejlig overraskelse. Det betyder, der er plads til mere protein og kulhydrat.


 
En ting er sikkert, jeg har ikke sultet og blodsukkeret har været dejlig stabilt gennem hele dagen. Det er virkelig en fornøjelse. Jeg indrømmer dog gerne, at der lige var en lyst til den berømte LCHF-oreo, da jeg kom hjem fra træning, men jeg skyndte mig i stedet at kaste mig over madlavningen.

God onsdag!

9 kommentarer:

  1. Godt at se atdet går strygende for dig, du kan jo sagtens tåle både protein og kulhydrat i moderate mængder- lækker menu for dagen :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise,
      Ja, ketosen er i hvert fald kørende - men jeg synes stadig det er svært med sult vs mæthed, så her må jeg være ekstra opmærksom ellers kommer de kalorier altså meget højt op. I går landende jeg på cirka 1900...
      KH
      - frk. sveske
      P.S. Har du også meget stor tørst? Jeg drikker godt nok meget!

      Slet
    2. 1900 kalorier er da heller ikke ret meget, hvis du også træner? Så er det reelle tal jo meget lavere, og en gennemsnitlig kvinde har jo brug for omkring 2000 kalorier om dagen. Jeg har indtaget omkring 1600 kalorier de sidste to dage, hvor jeg også har fået en del motion. Det er bare slet slet ikke nok! Og det kan jeg bestemt også godt mærke i dag. Jeg er sulten som ind i helved - haha! :D

      P.S. Jeg drikker godt nok også meget væske. Den ligger i hvert fald på omkring d 2 L.. :)

      Slet
    3. Hej,
      Jeg regnede med, jeg lå længere nede... må jeg indrømme. Da jeg i går holdte mig helt fra de snacks, som jeg ellers er lidt for flink til at tillade mig selv (selv om jeg nok er mæt) - og så kommer kalorieantallet jo noget længere op... Jeg har i hvert fald bare erfaret, at jeg ikke skal tælle (kun stikprøver, hvis nødvendigt), da det giver al for stort fokus mad (som er det, jeg gerne vil væk fra)... Jeg vil bare gerne sikre fedttab, men det er jeg vist ikke selv helt herre over - tålmodighed er en dyd...
      Så må du fylde godt med mad på i dag.
      Jeg drikker langt mere end 2 liter - nok nærmere 3-4 liter...
      Det blev lige en længere rodet smøre, men håber, du kan finde hoved og hale i det.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Er mega tørstig i ketose og drikker som dig over 3 liter- med ekstra salt dagligt. Jeg ved nu at hvis jeg er ekstra sulten så er det sikkert som amen i kirken at jeg mangler væske og salt - husk du har ingen reserver i kroppen til at lagre væske.. Jeg træner ret meget ligesom dig og for at være i satbil vægtbalance ligger jeg på 1500- 1750 kcal dagligt ( 1.68) høj.. men det svinger llidt fra dag til dag i ketosen :0)

      Slet
    2. Hej Louise,
      Tænkte nok, at det var helt almindeligt med tørsten - jeg render bare endnu mere end meget på toilettet.
      Har overvejet det med saltet, men kommer lidt ekstra på maden ifht. hvad jeg ellers ville.
      Det er også noget lavere end hvor jeg lander og jeg skulle gerne i minus... men nok om de kalorier, det må lige handle om mæthed og så må jeg se, om det kører helt skævt over længere tid.
      Mange tak for din tilbagemelding, det er nu rart at kunne spare med jer derude bag skærmene.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Hvor mange kalorier havde du regnet med, at du spiste? Jeg kan nemlig se, at dine måltal er meget lave. Må man spørge, hvor høj du er?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa,
      Jeg må indrømme, at jeg ikke har rettet på antallet af kalorier ifht. hvad ShapeUp selv indsætter, så derfor de lave måltal. Er gået efter fordelingen af macronæringsstoffer.
      KH
      - frk. sveske

      Slet