lørdag den 3. august 2013

LCHF kakao-/kokoskugler med lakrids


I dag er weekendens treat faldet på nogle lækre kugler med kokos og kakao, som er yderst ketosevenlige. Kokos er bare min nye 'ketoseven'. De skal med hjem til min søde veninde og hendes to-årige krudtugle, som har inviteret på aftensmad. Det bliver spændende med dommen fra en ikke LCHF'er, for jeg måtte ud i tredje portion før jeg var tilfreds med smagen - men det er jo hyggen ved at være madblogger: elsker at eksperimentere i køkkenet, selv om en varm formiddag i køkkenet ikke lige var planen i dag. 
Den bedste variant af kuglerne er fundet og her får du opskriften. Inspiration til kuglerne fandt jeg hos en svensk blogger lige her.

LCHF kakao-/kokoskugler med lakrids
(ca. 20 stk.)

50 g kokosolie
50 g kokossmør (evt. bare mere kokosolie)
20 g kakaosmør (kan udelades)
1 tsk vanillepulver
100 g kokosmel
2 spsk raw kakaopulver
½ dl hakkede nødder - jeg brugte pecannødder
evt. sødemiddel

drys
lakridsrodspulver fra Urtekram

fremgangsmåde:
1) Smelt kokosolie, kokos- og kakaosmørret i en gryde ved lav varme - lad det køle en smule.
2) Bland kokosmel, kakao- og vanillepulver med de hakkede nødder i en skål.
3) Held det flydende i det tørre og bland godt - smag til med sødemiddel for en sødere variant.
4) Stil massen på køl ca. 15 min.
5) Tril kugler i mundret størrelse og vend dem i lakridsrodspulver





...enjoy!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar