torsdag den 22. august 2013

mega mættende morgenmad aka LCHF kokosgrød


Det er efterhånden noget tid siden, jeg afprøvede kokosgrøden, som jeg faldt over på en af de svenske LCHF-blogs (læs: beklager, jeg ikke fik mig noteret hvilken). Den faldt ikke lige i smag i første omgang, da konsistensen sammen med den tamme, søde smag ikke lige passede mine smagsløg den morgen. Efter et par remindere på #instragram måtte den dog have et forsøg - og med lidt anden toppen blev den ganske vel modtaget af mine smagsløg. Denne gang toppede jeg nemlig med kanel (læs: som vel nærmest er obligatorisk på grød?), salte peanuts, en klat crunchy peanutbutter (læs: favoritten fra Urtekram) samt cacao nibs. Det salte modspil til den søde grød fra peanutsene løfter virkelig grøden. Hermed fik jeg i hvert fald overbevist mine smagsløg om, at kokosgrøden er en god variationsmulighed til min nuværende mælkefrie morgenmad.
Er du også klar til at overbevise dine smagsløg?

LCHF kokosgrød
(1 port.)

2 æg
1 dl kokosfløde
1 spsk kokosfiber
1 nip salt

toppings
peanuts
cacao nibs
kanel
bær
smørklat
etc.

fremgangsmåde:
1) Pisk æggene sammen med kokosfløden i en gryde ved middelvarme.
2) Tilsæt kokosfiber sammen med vanille og salt, når massen er jævn.
3) Rør godt og varm igennem indtil grøden har den ønsket konsistens.
4) Tag af varmen og hæld i en morgenskål.
5) Top med din favorit topping og servér.



Velbekomme!

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks.

9 kommentarer:

  1. Mums - Jeg har endnu ikke smagt den, men jeg må snart have den afprøvet! Det ser virkeligt lækkert ud.. Har set den et sted med mandel-mel også, den er også på to-do.
    KH Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne,
      Du må have den afprøvet.
      Det er rigtig, jeg har også set en udgave med mandelmelet. Det er en opskrift med et væld af mulighed.
      God fornøjelse med den.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Er kokosfløde bare den "fede del" af kokosmælk?:-)
    Tak for en fantastisk blog:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sara,
      Ja, det er nemlig lige præcis bare en fede del af kokosmælken, som anvendes til den cremede grød.
      Selv tak, det glæder mig, at du følger med herinde.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Hej :)
    Er kokosfibre det samme som kokosmel? Og hvad er fordelene/ulemperne ved at bruge kokosmel i stedet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej det er ikke det samme.
      Kokosfibre er affedtet og extrem højt fibre fint mel
      og jævner vildt
      hvorimod at kokos mel bare er reven og tørret kokos som indeholder forholdsvis mere fedt ( ikke dårligt ;) men det kan ikke jævne...

      Slet
    2. Hej,
      Beklager jeg har overset din kommentar, Anne - men så er det jo godt, at Henriette er vågen.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Heeiiihhh
    Kører altid i den samme morgenmad da jeg møder tidligt og alt skal gå stærkt.. Kan denne grød varmes igen i mikroovmen????

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Kender godt de morgener - jeg skal også selv til at have brkfst to go, men grøden her kan heldigvis fint lunes i microovnen eller spises kold.
      KH
      - frk. sveske

      Slet