lørdag den 14. september 2013

LCHF quesadilla med kylling


Under fredagens indkøb fik jeg en pludselig trang til mexicansk krydret mad. Det er meget længe siden, jeg/ vi har fået stærk mad.
Derfor blev quesadilla i LCHF-varianten a la madbanditten afprøvet. Jane har nemlig lavet en rigtig lækker opskrift i 'LCHF - Spis dig mæt & glad'. Det er en rigtig lækker og mættende ret med OST. Smagfuld cheddar og mexi-mad hører altså sammen i min optik, men da jeg jo går uden om komælken, blev det her et kompromis med manchego i tortillasene og modnet cheddar som fyld.

LCHF quesadilla med kylling
(2-3 pers.)

tortillas
500 g blomkål
200 g ost - gerne med smag
2 æg
2 spsk loppefrøskaller
1 fed hvidløg
salt

fyld
400-500 g kyllingefilet
2 peberfrugt
1 rødløg
1 spsk spidskommen
1 spsk koriander
1/2 frisk rød chili
150 g revet ost fx cheddar
1 spsk kokosolie til stegning

tilbehør
guacamole
creme fraiche 38 %
syltede jalapenos
salsa

fremgangsmåde:
- tortillas
1) Tænd ovnen på 250 grader.
2) Blend blomkålen fint i en minihakker/ foodprocessor.
3) Riv osten og vend i blomkålen sammen med æg, loppefrøskaller, salt og presset hvidløg.
4) Del blomkålsmassen i fire klatter på to plader beklædt med bagepapir og bred dem ud med våde hænder.
5) Bag tortillasene i 10-15 min. til de er gyldne.
- fyld
6) Skær kylling, peberfrugt, løg og chili i små tern.
7) Varm kokosolien op på en stor pande og steg fyldet deri.
8) Fordel revet ost på blomkålstortillasene og sæt dem i den varme ovn til osten er smeltet.
9) Tag tortillasene ud og læg sammen med fyldet.
10) Server straks med lækkert tilbehør.




Velbekomme!

6 kommentarer:

  1. ÅRH!!! Hvor lækkert! Det kunne jeg godt spise lige nu. Det er ved at være længe siden jeg har lavet dem, det må der gøres noget ved..
    God weekend, frk. Sveske
    KH Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne,
      Årh ja, det var også bare lækker aftensmad - med OST :-P
      God mandag til dig.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. De ser voldsomt gode ud! Dem skal jeg klart prøve, når jeg skal lege med LCHF igen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Piske,
      Det ken jeg i hvert fald kun opfordre til ;-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Hvor lækkert!!! Det ser bare indbydende ud og elsker både cheddar og jalapenos... skal klart afprøves :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise,
      Jeg elsker cheddar og det var SÅ glædeligt et gensyn. Kommer langt med manchego, men smagen af lagret cheddar er altså en vinder, når der er mexi-mad på menuen.
      KH
      - frk. sveske

      Slet