torsdag den 5. september 2013

madbudget august 2013


Bedre sent end aldrig... Årets sidste sommermåned er gået og madbudgettet for august kan nu gøres op. Vi har været to hjemme hele måneden, så jeg var lidt spændt på, hvor langt de 3.000 kr. ville række. Bunken med bonner er i hvert fald noget tyndere, selv om vi slet ikke er gode til at planlægge og handle en til to gange i ugen.
Måltiderne har været præget af forskellige prioriteter (læs: kæresten spiser høj-protein, lidt carbs og minimum fedt og jeg LCHF)og spisetider. Det er faktisk kun i weekenderne, at vi har gjort lidt ud af aftensmaden, hvis den da ikke er blevet spist ude (sidstnævnte tæller ikke med her). Strukturering af indkøb skal der sættes fokus på, for det tager alt for meget tid at gå og klat-handle + erfaringen siger, at der ryger ekstra i indkøbskurven, hvis der ikke er en plan.
Fordelingen af indkøbene i den forgangne måned er heldigvis en smule anderledes på et par kategorier - nemlig diverse/ fornøjelse, mejeri og nuts&oils. Min chokoladepause kan ses i diverse/ fornøjelse-andelen, hvor der heller ikke er blevet handlet lækkerier i helsekosten i denne måned. Jeg har planer om, at lageret her skal bringes helt ned, det er faktisk kun min raw cacao til æggemælken, som jeg bruger regelmæssigt og derfor er nødt til at spæde til med. Mejeri-andelen udgøres hovedsageligt af mine æg, da mælkeprodukter, bortset fra lidt fåre- og gedemælksoste, også er skåret væk. Kæresten drikker dog en smule letmælk, som indgår her.
De eneste nødder, der er købt i nuts&oils-kategorien er faktisk peanuts (læs: på indkøbsturen i Tyskland) og en enkelt lille pose macadamia - øvrigt i den kategori er: mayo, kokosolie og hørfrøolie (sidstnævnte agerer 'kost'tilskud hos kæresten).
På den anden side er Frugt&Grønt-andelen vokset og det er jo dejligt. Det skyldes nok mest, at vi er to, som nu spiser det grønne, samt at vi i sidste måned fik suppleret indkøbet med en kasse fra Aarstiderne. Mit grøntindtag her i ketosen er ikke det største, men der bliver spist rigitig mange agurker.

Denne månedes øko-andel ligger ikke helt så højt, men dog alligevel acceptabelt. Jeg håber, der kommer flere rabatter på økologi eller øko-rabat-dage i supermarkederne - jagten er i hvert fald sat ind.

Øko-andelen for august kom op på 44 %.

Det samlede forbrug for august landede på: kr. 2.325,16.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar