torsdag den 3. oktober 2013

madbudget september 2013


September-måned er ovre og det er tid til et kik på madbudgettet. Denne måned overskred vi for første gang længe de 3.000 kr. Det var egentlig lidt ventet, da vi er to i husholdningen - den ene er på høj-protein-kost og den anden lever på LCHF-kost. Det er selvfølgelig ham den lækre derhjemme, der konsumere en masse kylling og kød, så det slår kraftigt igennem på denne måneds madbudget. Desuden trækker det andelen af økologi lidt ned, da det af netop hensyn til økonomien ikke er en prioritet i indkøbet af kylling/ kød. Nedenstående diagram er derfor meget anderledes, da 43 % af budgettet er gået til indkøb af kød. Jeg sidder lige og trøster mig selv med, at lageret i fryseren ikke er tomt, nu hvor vi er gået ind i en ny måned.

Overordnet er har de øvrige andele ikke ændret sig meget. Kød-andelen er primært øget på bekostning af diverse/ fornøjelse samt Nuts&Oils, som begge stortset er halveret. Angående diverse/ fornøjelse så har jeg ikke spist chokolade i hele september-måned (wtf?!), men der er blevet indkøbt lidt til kærestens bestilling på bounty og konventionel snoller til hans cheat days. Kommentaren til nuts&oils-andelens nedgang må være, at jeg har brugt fra lager, for der har klart været flere nødder og melerstatninger på banden end i mine ketose-måneder. Mejeri-andelen er gået lidt frem, da jeg har tilladt mig selv lidt besøg af OST + lidt fløde, græsk yoghurt og creme fraiche. Alt sammen lidt af et treat, som jeg gerne vil holde på niveau med de 'søde' sager. Derudover udgøres mejeri-andelen primært af mit ægge-forbrug og dem kan/ vil jeg ikke undvære.

Grønt-andelen er også gået lidt tilbage, men det ser jeg udelukkende som et symptom på min tendens til ikke at spise rigtig mad til måltiderne - der har som tidligere nævnt været mange hurtige løsninger med brøderstatninger, tapas-tallerkner og snacks. Det er de 'lette' og typisk billigere grøntsager, som agurker, tomater og peberfrugt, jeg har været storforbruger af. Her skal den gyldne middelvej efter ketoseeksperimentet lige findes igen og jeg satser på en højere andel i oktober-måned, selv om kærestens grønne indtag fortsat begrænses til frossen broccoli (dog: økologisk).

Den store andel af kød har også været med til at trække månedens øko-andel ned. Heldigvis kan jeg glæde mig over, at den ligger acceptabelt over de 25 %, selv om det er det laveste i mange måneder. Jeg regner ikke med, at trække den op ved at købe øko-kød til kærestens forbrug

Øko-andelen for september kom op på: 35 %.

Det samlede forbrug for september landende på: kr. 3.302,44.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar