lørdag den 9. november 2013

easy peasy pizza med hytteost & kokosfibre


Fredag aften er altså ideel til fastfood. Netop i fastfood-genren er en LCHF-venlig pizza super nem at bikse sammen på kort tid. 
Det har virkelig været sløvt med reel madlavning på det seneste, men i dag fik jeg igen det skønneste selskab. Ham den lækre vendte nemlig hjem fra halvanden uges arbejde i det store udland. 
Han ytrede lyst til pizza, men som inden med traditionel bund med korn og hele moletjavsen. Da intet var forberedt til aftensmenu måtte turen gå i Rema, hvor kæresten købte færdig øko-bund (læs: som vi tidligere har spist på dage, hvor det gerne må være nemt). Heldigvis kræver en LCHF-bund heller ikke meget forberedelse og Xenia postede denne variant for ganske nylig, så den var oplagt at afprøve. Super nem og velfungerede pizzabund - dog ikke sprød, men sammenhængende og kan spises i slices med fingrene.

Jeg var lidt nervøs for, om kokosfibrene ville smage igennem og gøre bunden sød, men det var ikke tilfældet. Min pizza blev da også toppet med yderst smagfuldt fyld, så det kan også have en hvis betydning i den sammenhæng. 
Jeg bruger helt sikkert denne bund eb anden gang, så opskriften skal du også have glæde af.

pizzabund med hytteost & kokosfibre
(1 pers.)

2 æg
50 g hytteost
1 stor spsk kokosfibre
1/2 tsk bagepulver
et drys salt
et drys oregano

forslag til fyld
tomatpuré
oregano
champignon i skiver
chorizo
peberfrugt
jalapenos
rigeligt revet cheddar

fremgangsmåde:
1) Tænd ovnen på 200 grader varmluft.
2) Blend æg og hytteost til ensartet masse.
3) Tilsæt fibre, salt og oregano - blend kort og lad dejen hvile 5 min.
4) Smør dejen ud på en bageplade beklædt med papir til du har en rund bund - ca. 25 cm i diameter.
5) Forbag pizzabunden ved 200 grader varmluft i 10 min.
6) Top den gyldne bund med dit yndlingsfyld og gratiner i yderligere 10 min.


Velbekomme!

6 kommentarer:

  1. Hvor ser den bare lækker og snasket ud! Altså på den gode måde! Og så laver du altså bare de smukkeste pizzaer! God lørdag til dig og dejligt at du har fået ham den lækre hjem til dig igen. Hvornår er det i flytter i den nye lejlighed?

    Kh Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      Tak for pizza-roserne. Jeg er også bare ramt af pizza-trang for tiden - måske det har noget med osten af at gøre.
      Ja det er skønt, har godt nok lige holdt endnu en weekenden uden ham ;-)
      Vi overtager pr. 1/12, så det er lige om lidt...
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Hej, det ser rigtigt godt ud det her. Tak for en spændende post og god opskrift. Det er inspiration til min egen blog om budgetmad på: www.budgetmad.weebly.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Det lyder super, at du finder god inspiration herinde.
      'Låner' du en opskrift sætter jeg stor pris på et link til min blog.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Hvor ser den pizza altså super lækker ud... Utroligt, som man kan have trang til pizza... :-)
    Kan man bruge HUSK i stedet for kokosfibre?
    Tak for god inspiration :-)
    Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina,
      Tak for roserne - ja, sådanne madbilleder kan være farlige.
      Jeg tror fint, du kan erstatte med fiberHUSK, men prøv dig evt. lidt frem ang. mængden.
      Selv tak - det glæder mig, du kan finde inspiration herinde.
      KH
      - frk.sveske

      Slet