lørdag den 29. marts 2014

anmeldelse: LCHF - BRØD & KAGER af Jane Faerber


Jane Faerbers (aka madbanditten.dk) lækkerier er landet i bogform. I går kom lillesøster til hendes to bestsellere, 'LCHF - SPIS DIG MÆT & GLAD' og 'SPIS DIG MÆT & SLANK med LCHF',  på gaden. 
Lillesøsteren 'LCHF - BRØD & KAGER' er i den grad en lækkerbisken. Bogen er i højere grad end de to forrige 'blot' en koge-/ bagebog. På den måde er den meget lige til uden teoretisk baggrund og udredninger. På den måde, kan bogen måske friste et bredere publikum, da du med de lækre LCHF opskrifter i hånden kan bage uden mel, gluten, sukker og gær. Dermed også sagt, er du fx glutenallergiker eller vil du bare gerne undgå sukker, er bogen fantastisk med alle sine sukker- og glutenfrie 'erstatninger' for det mere traditionelle bagværk; Drømmekage fra Brovst, Amerikanske pandekager, Blomkålstoast, Hindbærsnitter m. m.


Jeg er rigtig glad for bogens brede spekter af bageopskrifter, som er inddelt i fire kategorier; morgenbrød, madbrød, hyggebrød og kager. Det hele går altså ikke op i kage og søde sager. LCHF handler jo stadig om rigtig mad og for en sukkersensitiv (som jeg), så bør de søde lækkerier holdes til særlige lejligheder. 
Efter at have kigget alle de skønne opskrifter igennem, hvoraf 18 er helt nye, mens de resterende er gengangere fra de to forrige bøger, så glæder jeg mig da til 'noget skal fejres'. Citronbrødet har siden 'SPIS DIG MÆT & SLANK med LCHF' udkom i januar ligget øverst på min 'must try'-liste, men det er nu vippet af pinden til fordel for de alt for syndige Pecan Pies (uhm!) - jeg elsker pecannødder og de små snitter ser alt for lækre ud. Hindbærsnitter, Citron-kokoskage og Kanelstang frister i den grad også. 
Bogen af fuld af fristelser, men også de gode basisopskrifter på fx lasagneplader og tærtebund a la LCHF er med. Samt pølsehorn og andre spændende madbrød er med.

Når det kommer til LCHF bagværk, så kommer der typisk en del specialingredienser på banen, men jeg synes Jane har holdt listen simpel. Bogens salte opskrifter laves nemt ud fra kendte ingredienser i LCHF køkkenet.


Bogens layout og billeder er endnu en gang i top - det er svært at holde mundvandet tilbage, når Columbus Leth har tryllet med kameraet for at forevige Janes lækkerier. Det er også skønt at kunne mærke Janes madbandit'ske sprog i de så personlige tekster ved hver opskrift. Hendes afsluttende note angående smagsprøver, når der kreeres lækkerier gav mig stort smil på læben.


Skal din LCHF-bogsamling gøres komplet, vil du blot bage sukkerfrit eller måske spare dig selv for mavepine på grund af gluten? Uanset, vil jeg opfordre til at købe bogen, som er oplagt til hygge og fuld af gode 'erstatninger' i madkøkkenet. Sidstnævnte kan måske gøre din overgang til LCHF nemmere.

God fornøjelse!

Tak
Til Politikens Forlag for sponsorat af et anmeldereksemplar.

Note
Kager og brød baseret på nøddemel og kerner/ frø (samt de 'bløde' mælkeprodukter som mascarpone, fløde og hytteost) indeholder en del kulhydrater og kalorier - og er ikke striks LCHF. 
Brøderstatningerne baseret på grøntsager kan derimod fint være en del af den mere strikse LCHF.

4 kommentarer:

  1. Mmmmm MÅ afprøves og glæder mig allerede. Tak for en fin anmeldelse.
    Knus Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      Du bliver helt sikkert glad for den ;)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Nu fristes jeg alligevel til at få endnu en Jane bog på hylden.. meget er hun i øvrigt blevet kaldt men nok aldrig Manbanditten....(tror linket skal rettes) Mvh Johanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Johanne,
      Tak for tip med linket - det er nu rettet.
      Du vil komme til at sætte pris på bogen - min bliver allerede brugt som opslagsværk, da der heldigvis er mange hverdagslækkerier i, som også kan tilpasses den mere strikse LCHF.
      KH
      - frk. sveske

      Slet