søndag den 30. marts 2014

hjemmelavet mayonnaise med avocadoolie


Når jeg forsøger at spare lidt på de mange fede og lækre mælkeprodukter i min kost, så har mayonnaisen det med at fylde ret meget. Her har jeg ikke været alt for god til at kreere en god hjemmelavet mayonnaise, da Hellmanns altid har været favoritten. Hellmanns mayonnaise er dejlig neutral i smag og farve - men hvordan det med rapsolie som base? Desuden indeholder den en smule sukker, en andel som dog er under min bagatelgrænse i det sukkerfrie liv (som er rundet 9 måneder for mit vedkommende). Det er dog endnu et argument for at lave mayo'en selv. Det der med en smagsneutral mayonnaise er dog lidt en kunst. Olivenolien er for kraftig til min smag og macadamiaolie smager virkelig meget igennem. Derfor forsøgte jeg mig med avocadoolie - i kombination med lidt kokosolie. Det blev vellykket. Mayo'en får dog en grønlig farve, men det er ikke noget, som gør en forskel med hensyn til smagen for mit vedkommende.
Desuden var jeg rendt på en virkelig nem tilberedningsmetode, som giver en skøn og cremet mayonnaise - der ikke skiller! Prøv den ;)

hjemmelavet mayonnaise med avocadoolie
(et lille glas)

1 økologisk æg
½ tsk dijonsennep
1 tsk æbleeddike
lidt citronsaft
urtesalt
1½-2 dl avocadoolie
1 dl smeltet kokosolie - brug gerne smagsneutral eller erstat evt. med mere avocadoolie

fremgangsmåde:
1) Kom æg, sennep, eddike, citronsaft og urtesalt i blenderglasset til stavblenderen.
2) Tilsæt olien øverst.
3) Lad stavblenderen starte ved bunden af glasset og før den langsomt op gennem blandingen - bevægelsen må ikke være hurtigere end 10 sek.
4) Resultatet er et styk cremet mayonnaise, som smages til med citron og salt.

tip!
Mayonnaisen er fantastisk i en karry-variant, som jeg har brugt til adskillige kyllingesandwich i ugens løb. Du tilsætter blot en god stærk karry til mayonnaise i den mængde som passer til dine smagsløg.



...enjoy!

5 kommentarer:

  1. Er det et helt æg, du har puttet i?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Snullemor,
      Ja, det er et helt æg, som anvendes.
      Giver en lækker og super cremet mayo.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Det lyder som en opskrift for mig, når det er så nemt :) Mit første forsøg med hjemmelavet mayonnaise mislykkedes nemlig, men nu bliver jeg nødt til at prøve igen :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane,
      Det er i hvert fald så simpel en opskrift og fremgangsmåde, at jeg blev overbevist om, at jeg er NØDT TIL at lave mere mayo selv (så slipper jeg også for sukkeret i Hellmanns og den tvivlsomme rapsolie = win win).
      God fornøjelse med den.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Hvor længe kan den holdes frisk i køleskab?

    SvarSlet