onsdag den 16. april 2014

bananbrød med chokolade


Det er altid spændende at bage og servere LCHF bagværk for ikke LCHF'ere. Selv er min søde tand nemlig ikke så hul længere, så sukker-spisere foretrækker måske sødere bagværk end mine smagsløg. Da jeg grundet ferie skulle dele lidt lækkert med kollegerne her inden påske - der ellers har brødtradition, som jeg ikke deltager i, faldt valget på kage-brødene i en sød bananversion og en mere syrlig citronversion (opskrift følger snarest) efter opskrifter af den skønne Jane Faerber 'LCHF - Brød & Kager'.

Den søde variant er dette bananbrød med chokolade, som efter mine smagsløg er meget sødt og faktisk en kage for mig. Det hindrer dog ikke at spise en skive med tandsmør, for med efternavnet 'brød', så skal der smør på toppen.
Vil du gerne have et med brødagtigt bananbrød, så vil jeg foreslå at lave halvanden portion, men uden at gange sødemiddel og chokolade op.

Kæresten var første smagsdommer og det var lækkerier for hans smagsløg. Kollegerne kom også kun med rosende ord og en enkelt måtte have opskriften med hjem - så det var en succes på alle fronter.

Måske der også skal lidt sødt på påskemenuen hos dig?


bananbrød med chokolade
(1 sandkageform)

100 g smør
2 modne bananer
1 dl fuldfed kokosmælk
4 æg
2 spsk Sukrin Gold/ kokossukker (kan udelades)
1 spsk kanel
1 tsk kardemomme
1 tsk bagepulver
100 g grofthakkede pecannødder eller valnødder (kan udelades)
100 g grofthakket chokolade min. 70 % kakao

fremgangsmåde:
1) Tænd ovnen på 200 grader.
2) Blend bananerne med æg, kokosmælk og Sukrin Gold/ kokossukker.
3) Smelt smørret i en kasserolle.
4) Tilsæt smør sammen med kanel, kardemomme, vanille- og bagepulver - rør godt.
5) Tilsæt derefter loppefrøskaller og kokosfibre og rør til ensartet dej.
6) Vend til sidst hakkede nødder og chokolade i dejen.
7) Lad fibrene suge væske til sig ca. 10 min., inden dejen kommes i en bageform foret med bagepapir.
8) Bag brødet ved 200 grader i ca. 30 min. til den er fast og toppen tager farve.
9) Tag brødet op ad formen og lad det afkøle på en bagerist.


...enjoy!

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks

2 kommentarer:

  1. God påske,

    ej et lækkert brød, elsker bananer:-) Så må simpelthen prøve at bage dit:-)

    Min veninde bagte disse smukke påske cupcakes med banan:

    http://4.bp.blogspot.com/-hnBmx4NO-hg/U0vICXZbQjI/AAAAAAAADgM/EmgTw8J2uOw/s1600/BeFunky_IijfMG_1999.jpg

    http://mariahoffbeck.blogspot.dk/2014/04/sunde-paske-cupcakes.html

    Sådan er det så skønt med inspiration.
    Nyd det smukke vejr.
    Lasse

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lasse,
      Det er så lækkert et brød.
      God påske til dig.
      KH
      - frk. sveske

      Slet