lørdag den 19. april 2014

karryvafler


Lige siden den internationale vaffeldag har jeg haft lyst til vafler. Og de kan jo heldigvis sagtens laves i det salte køkken med inspiration fra Janes 'LCHF - Brød & Kager'. Opskriften blev dog tilpasset indeholdet i mine skabe og lavet uden mælkeprodukter. Kokosmælken er perfekt, når man gerne vil spare lidt på mælkeprodukterne og i opskrifter som denne kan man tilmed slippe afsted med det uden at få vafler med kokossmag - win win.

Jeg valgte at krydre vaflerne med karry, som i opskriften, men andet krydderi vil helt sikkert også klæde dem. Selv tænkte jeg på kardemomme til vafler som tilbehør til skøn indisk mad.
Vi spiste karryvaflerne som tilbehør til kødboller, simpel salat og lækre dips - hjemmelavet aioli og shawarma-chilien.

karryvafler
(ca. 5 plader)

30 g pecannødder
2 æg
1½ dl fuldfed kokosmælk
1-2 tsk karry
1/4 tsk gurkemeje
½-1 tsk salt

fremgangsmåde:
1) Blend pecannødderne til mel i foodprocessoren.
2) Pisk æg, kokosmælk og krydderierne sammen.
3) Tilsæt nøddemelet, sesammel og loppefrøskaller til æggemassen - og pisk til ensartet dej.
4) Opvarm vaffeljernet.
5) Kom ca. 3/4 dl dej i vaffeljernet og bag til vaflen er gylden.

tip!
Steg evt. i lidt smør, hvis vaflen ikke vil slippe jernet.





Velbekomme!

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks

1 kommentar:

  1. Hvor ser de lækre ud! Må jeg spørge hvilket vaffeljern du har? Jeg mistænker mit, for at være rigtig dårligt nemlig. (nu hvor jeg skriver det, har jeg det som om, at jeg har skrevet og spurgt dig om det før... hvis jeg har, har jeg glemt svaret :) )!
    KH
    Anne

    SvarSlet