tirsdag den 29. april 2014

mejerfrifri morgenmad | choko-omelet (LCHF)



I mine eksperimenter med mejerifri kost, kom der inden turen til Berlin denne lækre choko-omelet inspireret af Katrine på morgenmenuen hos mig. Jeg kan godt lide den salte morgenmad, men den er altså bare bedst med OST på tallerknen. Og så er det bare som om, at når kokos i diverse afskygninger tages ind på menuen for at højne fedtenergiprocenten, så falder morgenmaden nemt i den søde kategori. Jeg er stadig ikke helt overbevist om, at den søde morgenmad ikke lokker mig i fordærv senere på dagen i form af øget lyst til det søde. Jeg sikrer mig derfor god  mæthed ved at have højt fiberindhold i den søde morgenmad. Denne choko-omelet er ingen undtagelse - og så smager omeletten vitterligt af kage. Jeg spiste ikke op, så et stykke blev gemt til dessert dagen efter. Hermed fik jeg også testet, at omeletten smager ganske fremragende kold. Den er fortsat dejlig svampet, så skal der lidt lækkert på menuen om eftermiddagen kunne disse bages i blinispande og serveres med bær og nøddesmør.

choko-omelet (LCHF)
(1 pers.)

2 æg
½ dl kokosmælk
1 spsk kokosfibre
1 spsk kakaopulver
½ tsk fiberHUSK
1 tsk ægte kanel
evt. sødning**
1 tsk kokosolie til stegning

**jeg brugte tre dråber flydende Stevia Vanille

idéer til topping
ristede hakkede hasselnødder
ristede kokosflager
granatæblekerner

fremgangsmåde:
1) Pisk alle ingredienserne godt sammen i en skål.
2) Smelt kokosolie på en pande.
3) Hæld dejen på panden og steg omeletten gylden på begge side.
4) Tag af varmen og læg på en stor tallerken.
5) Top med nøddesmør og drys før servering.

Inspiration: lowcarblivsstil.dk





Velbekomme!

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks
*Urtekram Ægte kanel er sponsoreret af viivaa.dk

5 kommentarer:

  1. NØJ!!! Hvor er det nogle lækre billeder du har taget! HAPS!
    Jeg savlede også over den hos Katrine - nu må den snart på menuen hos mig.
    KH
    Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne,
      Det er jeg faktisk glad for at høre - det blev smuk mad ;)
      Og perfekt sød mejerifri morgenmad.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Jeg følger ivrigt med på bloggen :-)

    Jeg er selv stifter af en blog, som måske ville være noget for dig? www.cathrineyoga.dk

    Kh Cathrine Koefoed :-)

    SvarSlet
  3. Mmm.. Fåååårk, hvor ser den lækker ud! :D Det er endnu ikke lykkedes mig, at spise mere end en halv af gangen? Jeg ved simpelthen ikke, hvorfor den mætter så meget? I princippet er det jo næsten de samme ingredienser, som i ex. kokosgrøden - som jeg sagtens kan spise op? Man undres.. o.O

    KH. Katrine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katrine,
      Tak for inspiration :) Jeg spiser ca. 3/4 når jeg laver den.
      Men du har ret - det er jo samme ingredienser som grøden - måske er det fordi den skal tygges... jeg gætter bare...
      KH
      - frk. sveske

      Slet