lørdag den 28. juni 2014

hjemmelavede chokolader


Skal din søde tand forkæles i dag? Det er jo lørdag. De af jer, som følger mig på #instagram ved, at lørdag herhjemme betyder slikdag hos ham jeg deler seng med. Derfor lavede jeg i sidste uge disse lækre chokolader til min søde tand i håb om at mindske risikoen for at falde i kærestens sukker-skål. Det skal så lige siges, at han faktisk holdt sig til M&Ms og is. Og jeg var fint tilfreds med denne chokolade i selskab med skønne danske økologiske jordbær, mums!
Chokoladerne er spottet hos Ditte på #instagram. Jeg faldt egentlig for dem, da jeg længe har haft kakaosmør i skabet uden at få det brugt. Og tanken om lækker chokolade helt uden sukker og med min elskede hasselnøddesmør som ingrediens var meget lokkende. Konsistens og smag læner sig lidt op ad fat bombs. Med grundopskriften er det kun fantasien som sætter grænser for din smagsoplevelse.

hjemmelavede chokolader
(ca. 12 stk. eller en lille plade)

grundopskrift
85 g kokosolie
20 g raw cacaopulver
et drys vanillepulver
5 dråber flydende stevia med toffeesmag eller anden sødning
1 spsk hasselnøddesmør (kan udelades eller erstattes af anden nøddesmør)

idéer til fyld
ristede hasselnødder
groft havsalt evt. flagesalt

fremgangsmåde:
1) Smelt kakaosmør i en lille gryde.
2) Rør kokosolie, hasselnøddesmør, cacaopulver, vanillepulver og stevia ud i det smeltede kakaosmør til en ensartet konsistens.
3) Kom de ønskede fyld i små forme eller en lille boks beklædt med husholdningsfilm.
4) Hæld den flydende chokolade over fyldet.
5) Sæt chokoladerne på køl i 3-4 timer til de helt stivnet.
6) Nyd dem direkte fra køl, da de hurtigt smelter i sommervarmen.

Inspiration: The Food Club.


 

...enjoy!

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks

Ingen kommentarer:

Send en kommentar