fredag den 22. august 2014

anmeldelse: 'Ned i vægt med LCHF' af Diana Kaiser

I dag udkommer endnu en kogebog/ vægttabsbog i LCHF-genren. 'Ned i vægt med LCHF' er skrevet af Diana Kaiser, som til dagligt arbejder med vægttab efter LCHF-principperne i sit job som klinisk diætist.

Indpakningen er appetitlig, så man får lyst til at gå ombord. Looket er holdt meget simpelt, krydret med et gennemgående mønster, men ellers er der ikke så mange dikkedarer. Hvilket også gør sig gældende for bogens indhold.

Bogen indledes med korte fakta-afsnit om hvorfor og hvordan LCHF virker, adskillige LCHF-myter aflives og du bliver med en simpel ugeplan i stand til at kaste dig over dit eget vægttabsprojekt. Der er ikke tale om lange fysiologiske og nørdede afsnit, men kort og konkret forklaring, som er skrevet i sprog, hvor alle (uden fysiologiske nøderi-tendenser) kan være med.

Når ordet plan og byttelister bliver præsenteret, så får livsstilen et snært af 'kur' over sig, men det er vel fair nok, når vi nu har at gøre med en vægttabsbog. Selv om LCHF er en livsstil, så må der typisk skrues på flere knapper for at smide de overflødige kilo. Med sin erfaring fra sit daglige arbejde kommer Diana med gode bud på faldgruberne og hvordan du kommer uden om dem, får din krop i balance og smider fedtdepoterne. Jeg er glad for at tålmodighed og stress er med i den blodgade, da ofte er repræsenteret og i den grad kan være en benspænder for vægttab.

Føler man sig i vildrede omkring mængderne af alle de nye 'tilladte' fedtkilder, så er der god vejledning i mængder (uden behov for bagevægten) og alternativer at hente i byttelisterne, som indeholder mængder for måde kvinder og mænd. Dermed sagt at bogens principper er mere konkrete og mindre fyldende. Du får formler til at udregne dit energi- og proteinbehov, dermed er der god basis for at lege din egen diætist. Kalorietælling får ikke fat i mig, men det kan være et fint værktøj at tage i brug, hvis vægttabet fx udebliver eller går i stå.

Anden del af bogen indeholder 65 opskrifter til morgenmad, frokost, aftensmad og tilbehør. Der er ikke tale om vilde gastronomiske anretninger, men hverdagsklassikere inden for LCHF; blomkålsris, æg & bacon, lasagne m.m. Er du garvet inden for LCHF er der ikke meget nyt at hente her. Madbloggeren ved tasterne her savnede lidt mundvandsdrivende billeder og ny inspiration. Er du ny ud i LCHF og måske endda med vægttab for øje, så er der god inspiration af hente i bogen. Opskrifterne er helt basic og uden diverse specialingredienser, så du slipper for at lægge adskillige hundrede kroner i helsekostforretningen.
Opskrifterne er krydret med en masser af fløde og ost - så her understreges en af de helt store 'LCHF fordomme'. Er du laktoseintolerant eller undgår blot mejeriprodukterne af anden årsag, så må du selv i gang med at eksperimentere.

Personligt savner jeg det grønne indslag. Alternativerne til pasta, ris og sågar flødekartofler er dog præsenteret i en 'grøn' udgave. Morgenmadstallerknen bliver altså bare lidt flad og uinteressant med fire strimler rød peberfrugt eller fem skiver agurk som tilbehør. Så er det ikke svært at lede tankerne hen på 'kur'. Jeg er klar over, at det er sådan LCHF er præsenteret i sin oprindelige form - hos svenskerne, men jeg bliver lidt ærgerlig, når vægten lægges på fløde(!) (læs: nok præget af mit eget fravalg af mælkeprodukterne - beklager).

Alt i alt er bogen et godt og simpelt opslagsværktøj til at komme i gang med vægttab efter LCHF-principperne.
Er du blevet nysgerrig efter mere, så kan du anskaffe dig dit eget eksemplar hos lchfbutikken.dk

Titel: 'Ned i vægt med LCHF'