torsdag den 25. september 2014

anmeldelse: 'Uperfekt' af Christian Bitz

I dag udkommer Christian Bitz' bog 'Uperfekt'. Bitz er kendt som ernæringsekspert på tv og hans tidligere bøger om 'Bitz din sundhed', 'Bitz dit køkken' og 'Verdens Bedste Kur'. Sidstnævnte får en del referencer i denne bog. Når det så er sagt, så er 'Uperfekt' ikke en slankebog, det er ikke er en træningsbog og det er ikke en kogebog. 'Uperfekt' er i mine øjne en kunstnerisk livsstils- og sundhedsbog. Bogens undertitel lyder da også; 'Sundhed der virker i hverdagen'.

Bogen har en rå og meget anderledes indpakning, så allerede her prøver den at skille sig ud fra mængden af sundhedsbøger. Hardback'en er lavet at tykke stykker pap dækket med print, som giver den et helt andet udtryk. Desuden er det ikke lige en bog, du taget med ind på natbordet. Det er en tung fætter, men det klæder den. Jeg ved ikke, om det er Bitz' hensigt med bogens fysisk at lede tankerne hen på biblen, men det var min tanke - en sundhedsbibel måske?
Det kunstneriske ligger ikke udelukkende i indpakningen, faktisk er det i højere grad de mange billeder, citater og illustrationer, som krydrer bogen, der gør den kunstnerisk. Her har Bitz' veninde Sarah aka 'DasRotesRabbit' sat sin finger på projektet. Jeg kan slet ikke forestille mig bogen stå uden det element. Dermed sagt, at det giver bogen en helt speciel fremtoning og kant, som jeg ikke er stødt på tidligere.

Bogens indhold kommer hele vejen rundt om elementerne af sund livsstil - kapitlernes overskrifter er vidtfavnende, men siger samtidig rigtig meget; Skab kvalitet. Vær nysgerrig. Gør dig umage. Lad dig begejstre. Bliv tilfreds. Herunder stilles spørgsmålene; Hvad er sundhed for dig? Hvor sund vil du være? Bogen kommer med en langt række input til at redefinere din sundhed, så du kan tilpasse de sunde elementer (kost, træning, søvn, vaner/ laster, forkælelse, grin m.m.) til DIN travle hverdag. Bitz' tilgang er helt nede på jorden og uperfekt. Alle hans gode råd, guides og tips er fint krydret med hans egen tilgang til sundhed.
Kapitlerne er skrevet ud fra Bitz' sunde viden i kraft af hans uddannelse er store erfaring på sundhedsområdet - og tilsat mere faktuel viden fra studier, hvor det er relevant.

Desuden krydres bogen med opskrifter på hverdagsretter til en travl hverdag. Der er både opskrifter og tips til morgenmad, frokost, eftermiddag, aftensmad, salater, varme grøntsager, dyp & dressinger samt kød-fridag. Madbloggeren ved tasterne er blevet fristet af; Rød salat, Citrussalat, Fennikel stegt i smør og eddike og Bagte avocadoer med æg. Det er selvfølgelig rart, når bøger om sundhed er krydret med inspiration til den daglige køkkenkunst, men for denne bog er det langt fra afgørende.
Noget helt nyt er tips og tricks til anvendelse af naturens grønne urter. Vidste du for eksempel, at brændenælde har et højere indhold af jern end spinat? Også inden for madlavningen opfordres du til at gøre dig umage, være realistisk og lave mere mad fra bunden (yay!).

Jeg har ikke meget negativt at sige om bogen, da jeg synes, den gør den ellers voksende sundhedsjungle godt. Du loves ikke guld og grønne skove med et fingerknips. Bitz skal desuden have et skulderklap for at indrømme, at sundhed ikke er så enkelt som 'Luk munden og let røven!' - til trods for, at han har en facebookgruppe af samme navn. Sund livsstil er ikke så enkelt. Det glæder mig, at han lægger op til at være kritisk over for alle de sundheds'regler' og mål for sundhed, vi får stukket ud af samfundet i dag; BMI (der er beregnet til beregning af overvægt for befolkninger, ikke individer) og kostrådene (rådet om salt og mættet fedt stiller han skarpt på).
Det er helt okay, at graden af sundhed i vores hverdag er fleksibel, men et rimeligt bundniveau gør, at du kan holde dig sund på den lange bane uanset dine udfordringer og laster.

Hans mere konkrete anbefalinger for kosten læner sig selvfølgelig op ad 'Verdens Bedste Kur', dog med en fornyet tallerkenmodel med mere protein og færre kulhydrater. Bitz har altså også taget lowcarb-tendenserne til sig, da de, efter hans eget udsagn, virker for ham. Han giver desuden sit besyv med, når det gælder diverse kostretninger, som er oppe i tiden; Stenalderkost, Fastekure, Detox og LCHF. Du får hans ærlige mening om koncepterne uden at de fejes af bordet, for hvis det virker for dig, så lad det være en del af din sundhed.

'Rigtigt og forkert findes ikke. Det gør sundt og usundt heller ikke. Heldigvis.'

'Uanset hvordan og hvorfor du vælger at leve sundere, skal du huske dig selv.'

'Sundhed handler ikke om at komme i mål, men om at finde balance i dit liv
og få det bedste ud af det.'

Ovenstående citater fra bogen indrammer min anbefaling af bogen meget godt - du bør kigge nærmere på bogen, hvis du savner at finde din egen balance og ro i nutidens sundhedsjungle, som er fyldt med modstridende budskaber. Med Bitz i hånden får du relevante input og redskaber til at finde vejen til din sundhed og leve det uperfekte (sunde) liv - for hvor  fedt er det at være helt perfekt?

Titel: 'UPERFEKT'
Forfattere: Christian Bitz
Forlag: Politikens forlag