tirsdag den 30. september 2014

cookies med kokos & chokolade (lowcarb og glutenfri)


I fredags havde min svigerinde inviteret på aftensmad og det er i mine øjne en oplagt mulighed for at eksperiementere i køkkenet og medbringe en lille værtindegave. Og så det jo bare som om, at inspirationen altid tage udgangspunkt i egne cravings, dermed sagt, jeg har længe haft lyst til cookies. Faktisk har jeg flere gange haft Janes 'LCHF Brød & Kager' slået op på de der peanutcookies med chokolade, men skæbnen ville, at jeg ikke havde mere peanutbutter. Sådan kan det jo gå, når man har lukket det lidt ud i kulden, så bliver lageret heller ikke lige fyldt op. Derfor blev der googlet frem til lidt cookie-inspiration og jeg fandt inspiration hos All Day I Dream About Food. Har du ikke været forbi Carolyn, så jeg kun opfordre dig til at besøge hendes blog - men vær beredt på fristelses-overload.

Disse cookies er ikke sprøde, men får alligevel et dejligt knæk, hvis du har tålmodighed til at lade dem afkøle helt i køleskabet. De smager skønt af chokolade, kokos og nødder - bestemt ikke sidste gang, jeg laver sådan en portion.

cookies med kokos & chokolade

(ca. 25 stk.)

65 g hjemmemalet mandelmel eller Urtekrams mandelmel
65 g hjemmemalet hasselnøddemel eller hasselnøddemel fra lowcarbstore*
65 g alm. kokosmel (ikke det fiberrige)
1 tsk bagepulver
½ tsk salt
115 g blødt smør
50 g kokossukker
½ tsk vanillepulver
1 æg
75 g chokolade 85 %, hakket

fremgangsmåde:
1) Bland de tre slags mel med bagepulver og salt.
2) Pisk det bløde smør med Sukrin og kokossukker til det er helt cremet.
3) Tilsæt ægget sammen med vanillepulveret og pisk yderligere.
4) Kom nu de tørre ingredienser i dejen lidt efter lidt. Pisk til ensartet dej.
5) Rør til sidst hakket chokolade i med en ske.
6) Varm ovnen op til 150 grader varmluft, mens kagerne formes.
7) Til kugler på ca. 2,5 cm i diameter og læg dem på en bageplade beklædt med bagepapir med god afstand imellem.
8) Pres kuglerne flade med fugtige fingre, så kagerne er ca. 5 mm tykke.
9) Bag nu dine cookies 12-14 min. ved 150 grader varmluft.
10) Lad kagerne afkøle 5 min. på bagepladen, inden du flytter dem til en bagerist.
11) Efter afkøling kommes kagerne på køl i en lufttæt beholder til de er helt kolde - det er ventetiden værd, det lover jeg.



...enjoy!

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks.
* Produktet er sponsoreret af lowcarbstore.dk. Holdningen til produktet er 100 % min egen.

10 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hej Camsen,
      De er lækre - god fornøjelse med opskriften.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Guf nogle lækre små bidder af de sundere af slagsen:-)

    Vi har en gulerods-lagkage på bloggen pt.

    God dag til dig.
    Maria og Lasse

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lasse,
      De er så lækre.
      God dag.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Noget alternativ til Sukrin Gold? Og ka man bruger andre nødder end hassel? Kan ikke tåle dem :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Du kan blot erstatte Sukrin med mere kokossukker.
      Du kan bruge alle nødder eller blot fordoble mængden af mandelmel.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Jeg har lige prøvet at bage dine cookies, og de er FANTASTISKE!! Har erstattet sukrin med mere kokossukker og kun puttet 20 gram chokolade i (er ikke den store chokoladefan). De er så gode og lækre!! Er så ked af at jeg ikke købte flere ingredienser, for så ved jeg da godt hvad jeg skulle lave resten af dagen!
    De får topkarakter herfra! Håber jeg kan undlade at spise dem alle sammen inden kæresten når at komme hjem og smage.. ��

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maibritt,
      Jeg undres... hvordan kan man ikke være chokoladefan?!
      Ikke desto mindre er det skønt at høre, at kagerne også faldt i din smag. Det var i hvert fald godt, jeg først bagte dem lige før de skulle gives væk...
      KH
      - frk. sveske

      Slet
    2. Ja det er lidt skørt med det chokolade. Men har aldrig været til kage eller søde ting, jeg var et mærkeligt barn. Normalt er det mere de salte ting der vinder, men de her cookies, de er lige sagen!

      Slet
  5. Uh dem må jeg lave! Købte en pose hasselnøddemel i Sverige sidste år og har stadig ikke lavet noget af det. Og cookies kan man jo altid spise ;-)

    SvarSlet