fredag den 12. december 2014

grønt stenalderbrød | stenalderbrød med squash


Grønt stenalderbrød er måske så meget sagt, men det er i hvert fald grønnere end den oprindelige variant af brødet. Idéen med at tilsætte grøntsager er allerede flashet hos flere bloggere, men derfor vil jeg da alligevel gerne give brødet mine ord med på vejen.

Måske er du, som jeg, typen, der gerne selv medbringer dit brød til julens frokoster. Og her kan det traditionelle stenalderbrød godt blive lidt tungt og tæt i det. Jeg har løst det med meget tynde skiver - det fungerer også - og gerne suppleret med en anden type lowcarbbrød samt pålæg uden brød.

Her synes jeg virkelig, at denne variation over stenalderbrødet passer godt ind - brødet har stadig den skønne smag af nødder, kerner og frø, men konsistens er lettere - mindre tæt og tung. Du bemærker ikke grøntsagerne, men de gør altså noget virkelig godt for konsistensen - og så gør det jo heller ikke noget, at få lidt grønt ind i kosten ad den vej.

Særligt ikke hos mig for tiden, hvor der ofte kommer madder på tallerken og det grønne nemt begrænser sig til en gang gnavegrønt.



Med de mange færdige bageblandinger, der efterhånden er kommet på markedet, er det også ret nemt at bikse et lækkert brød sammen, som dog skal hygge sig en time i ovnen og gerne køle godt af, inden du skærer det i skiver.
Jeg skærer gerne hele brødet i skiver, som jeg så fryser ned i små portioner til at tage op efter behov.

 

grønt stenalderbrød

(1 stort brød)

1 håndfuld hasselnødder
1 lille groftrevet squash (ca. 200 g)
5 æg
1/2 dl olivenolie
2 tsk havsalt

drys
blå birkes

fremgangsmåde:
1) Tænd ovnen på 170 grader.
2) Rør alle ingredienserne godt sammen i en skål.
3) For en brødform med bagepapir og fordel dejen heri.
4) Drys evt. med birkes på toppen.
5) Bag brødet midt i ovnen ved 170 grader i ca. 1 time.




...enjoy!

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar