mandag den 5. januar 2015

anmeldelse: 'Styrketræning for kvinder' af Lotte Arndal


I dag, mandag, udkommer Lotte Arndals bog 'Styrketræning for kvinder'.
Selv om jeg er ret sikker på, at jeg efterhånden har fundet den træningsform, som passer til mig - så udelukker det ikke al anden inspiration. Jeg er fortsat nysgerrig omkring forskellige træningsformer.

Desuden er Lotte Arndal en kvinde på 44 år - og jeg vil da gerne selv bryste mig af en stærk og sund krop (også) i den alder.

Lad os kigge nærmere på hendes 'opskrift' i bogen, som hun hævder kan gøre dig '10 år yngre på 12 uger'.

Bogens indledende kapitler handler om, hvordan du får den stærke og yngre krop. Hvad du kan opnå med træning samt hvilke faktorer i din træning, der er vigtige.

'Når du ønsker at træne din krop yngre, gør du det ved at træne dine muskler og
 knogler stærkere og forbedre din kondition, så dit hjerte bliver stærkere'.

Kapitel 2 drejer sig især omkring intensiteten i din konditionstræning, hvor intervaltræning er helt central. Intervaltrænings-aspektet er også kendetegnet for bogens programmer.

'Træning med høj intensitet i kort tid er en af nøglerne til et optimalt resultat, 
når du ønsker at træne din krop yngre'.

'... ved intervaltræning bruger du ganske enkelt mindre tid, 
opnår bedre træningsresultater og taber mere fedt'.

Med det citat er de fleste læsere vist overbevist?

Forud for bogens 6 træningsprogrammer, opfordres du til at teste dig selv, så det dermed bliver muligt at følge din fremgang.

De 6 programmer er inddelt i; begynder, let øvet og øvet, med to programmer i hver kategori. Programmerne kan nemt bruges til at skabe progression i din træning og Arndal forslår at du træner hvert program 10-12 gange, inden du skifter. 
Programmerne kombinerer styrke- og konditionstræning i sessioner på 60 min., hvor du kommer igennem hele kroppen. 

'Det afgørende er at ramme punktet af udmattelse...'


Hvert program indledes med en øvelsesoversigt, der er nem at bruge i din daglige træning. Efterfølgende gennemgåes formål, udførelse og vægtbelastning i de enkelt øvelser.


Lotte Arndal selv er modellen på billederne og bogen er da også udsmykket med flere mere kunstneriske opstillinger til fremvisning af hendes spændstige krop.


Mellem programmerne er indsat så case stories fra klienter hos Lotte Arndal. Det er jo altid et godt krydderi at læse andres succeshistorier - selvfølgelig også gerne fra en kendt.


Bogen afsluttes med et femte kapitel vedrørende træning af bækkenbunden, der er centralt for kvinder - og ikke mindst kvinder, der træner.

Bogen er lækker, flot illustreret og letlæselig uden for mange nørdede fagudtryk. Særligt øvelsesprogrammerne er sat godt og overskueligt op - med det samlede overblik og uddybende forklaringer til de enkelte øvelser. 
Der er ingen tvivl om, at Arndal er en kompetent kvinde med stor træningserfaring. Du føler dig godt guidet og vejledt. 

Nu hvor jeg personligt har taget hjemmetræning med kettlebells til mig, synes jeg måske 3 timers ugentlig træning er lidt meget. Målt op imod den halvanden time dagligt jeg brugte tidligere er det dog mere moderat. Havde jeg fortsat min daglige gang i fitnesscentret ville bogen være kærkommen. 
Mange af øvelserne kræver god balance og stærk core-muskulatur, som i min optik er vigtigt. 
Jeg savner dog lidt vejledning om kosten i forhold til den udmattende styrketræning, da den (og restitution) efter min mening er central for at opnå de postulerede resultater. Du opfordres immervæk til at træne til udmattelse - Argh... jeg vil nu gerne have mere energi af min træning.

Har du 3 timer til din træning om ugen, kan du med Lotte Arndal i hånden træne dig 10 år yngre (og stærkere) på 12 uger.


Titel: 'Styrketræning for kvinder'
Forfattere:Lotte Arndal
Forlag: Politikens forlag
Vejl. udslagspris: kr. 250,-

God læselyst!


TAK!
til Politikens forlag for sponsorat af anmeldereksemplar. Anmeldelsen af bogen er 100 % udtryk for min egen holdning

Ingen kommentarer:

Send en kommentar