tirsdag den 6. januar 2015

madbandittens foccacia (lowcarb & glutenfri)


I juleferien fik jeg afprøvet Janes aka madbandittens foccacia, da jeg en aften blev grebet af lysten til tapas. Det endte dog mest ud i det lækre foccacia med dip. 
Opskriften stammer fra Jane Faerbers bog; 'LCHF brød & kager'. Det er meget nemt at lave og giver et virkelig velsmagende madbrød - der også går rigtig godt til en sandwich i madpakken, måske? Der er masser at muligheder for at toppe brødet med smagsgivere. Mit blev meget simpelt med et drys af flagesalt og lidt tørret rosmarin på den ene halvdel, da det lige var, hvad jeg havde ved hånden.

foccacia - lowcarb & glutenfri

(1 brød)

200 g hytteost 4 %
4 æg
30 g smeltet smør
1½ dl mandler
3/4 dl solsikkekerner
3/4 dl sesamfrø
1½ spsk loppefrøskaller
1 lille tsk salt
1½ tsk bagepulver

topping
flagesalt
rosmarin

fremgangsmåde:
1) Tænd ovnen på 170 grader.
2) Blend æg og hytteost til en ensartet masse uden klumper.
3) Blend mandler og kerner/ frø til mel i minihakkeren.
4) Kom alle de tørre ingredienser i en skål og rør ægge-hytteostblandingen i.
5) Hæld dejen i en lille bradepande beklædt med bagepapir.
6) Ved 'tung' topping forbages brødet ca. 10 min. 
7) Fordel topping i dejen og bag din foccacia færdig ved 170 grader i ca. 20 min.

Inspiration: 'LCHF brød & kager' af Jane Faerber.


Velbekomme!

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks.

2 kommentarer:

  1. Man kan også hurtig blive grebet af lysten til tapas (;

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      Tak for sidst.
      Det kan man nemlig - måtte der gerne være i min madpakke.
      KH
      - frk. sveske

      Slet