torsdag den 17. april 2014

citronbrød med blå birkes


Da kollegerne skulle have lidt 'feriebrød' først på ugen havde jeg fat i Janes lækre 'LCHF - Brød & Kager', hvorfra jeg længe har haft kik på 'Citronbrødet'. Derfor måtte det bages, når nu der skulle 'kage' på menuen - desuden tænkte jeg, at det fint ville komplementere det søde bananbrød. Selv er jeg nemlig vild med den syrlige citron i bagværk - eller det er jeg blevet. Hullet i min søde tand er blevet radikalt mindre efter farvel til sukkeret i min kost. En egoistisk bevæggrund for valg af bagværk er vel også på sin plads.

Ud fra de få rester, har jeg da også erfaret, at mit blodsukker klart foretrækker citronbrødet frem for bananbrødet. Heldigvis har ham den lækre derhjemme lige modsatte smagspræferencer. Han synes faktisk mest citronbrødet smagte af billig citronmåne tsk tsk!. Det ser jeg ikke just som et kompliment (selv om adskillige stykker er gledet ned hos ham), men måske der er nogle af jer derude, som savner citronmånen? - så får I opskriften på en mere blodsukkervenlig version lige her.


citronbrød med blå birkes
(1 sandkage-/ brødform)

5 æg
2 spsk smeltet kokosolie
1 dl kokosmælk
revet skal af 3 citroner
½-1 dl citronsaft
2 spsk SukrinMelis
1½ dl kokosfibre
70 g grofthakkede macadamianødder*
1-2 spsk blå birkes
1 tsk bagepulver
1 nip salt (*udelades, hvis dine nødder er saltede)

fremgangsmåde:
1) Pisk æggene skummende.
2) Tilsæt kokosolie, kokosmælk, citronskal- og saft til æggene.
3) Bland de tørre ingredienser og tilsæt til æggemassen.
4) Rør godt til ensartet dej og lad den hvile 5-10 min. mens ovnen varmes op til 170 grader.
5) Kom dejen i en bageform beklædt med bagepapir.
6) Bag brødet ved 170 grader i 35-40 min.
7) Lad brødet afkøle 5 min. i formen, inden det tages ud på en bagerist og afkøles helt inden servering

tip!
Servér brødet med rigeligt koldt økologisk SMØR


God Påske!

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks

5 kommentarer:

  1. Bare af ren nysgerrighed.. Hvad siger Jane Faeber egentlig til, at hendes opskrifter bliver lagt ud?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg også tænkt, hver gang jeg har set en opskrift fra hendes (eller andres) bøger. Personligt ville jeg aldrig lægge dem ud, med mindre man har en aftale med hende, ville jeg faktisk mene, at det er et brud på ophavsretten.

      Slet
  2. Jeg tillade mig lige at svare :-)
    Når man får gratis anmeldereksemplar fra forlaget indhår man en sftale om, at man også lægger opskrifter ud.
    Jeg kender ikie rettighederne ellers, men os bloggere der har en aftale med forlaget har sagt ja til at anmelde og lægge opskrifter ud i hvert fald :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er der jo ingen ko på isen :) Og tak for svar, har længe undret mig over det nemlig :)

      Slet
  3. Tak Vikki, super du lige fik den afklaret i mit fravær.
    Og som du skriver, så ser forlaget gerne at bogen promoveres, da det er årsagen til, at de sponsorerer et eksemplar.
    Generelt er ophavsretten (såvidt jeg ved) knyttet til billeder og den skrevne tekst, ingredienserne er ikke 'beskyttet' - men her må nogen rette mig, hvis jeg tager fejl. I hvert fald søger jeg for at linke tydeligt til mine kilder, når jeg 'låner' inspiration fra blog-kolleger eller kogebøger.

    Jeg håber, et kik i Janes opskrifter, som også blev en succes hos mig - kan gøre dig nysgerrig efter flere lækkerier fra den skønne dame - og investere i hendes alt for lækre koge-/ bagebøger.

    God lang fredag
    KH
    - frk. sveske

    SvarSlet