tirsdag den 9. juli 2013

LCHF lasagnen!


Da jeg lavede den lækre kødsovs med smør! røg godt halvdelen af portionen i fryseren med henblik på en lasagne en gang i fremtiden. Det blev så søndag, at jeg afprøvede den 'ægte' LCHF lasagne med lasagneplader af æg, flødeost og loppefrøskaller, som jeg tidligere blot har lavet pasta-strimler af. Lasagne har jeg tidligere lavet med plader af squash/ aubergine og hvidkål. Grøntsagspladerne giver en ret våd lasagne, så her var jeg meget spændt på denne. Opskriften er stærkt inspireret af Janes opskrift i hendes bog 'Spis dig mæt og glad'.
Det er helt sikkert, at denne variant kan bruges til at narre det korn-spisende folk. Pladerne får nemlig en konsistens meget lig de traditionelle pastaplader og desuden suger de en del væske til sig, så lasagnen ikke er ved at flyde væk på tallerknen. Den får i hvert fald thumbs up herfra og det er ikke sidste gang, jeg laver sådan en portion.

LCHF lasagnen
(2 pers.)
 
lasagneplader 
(lav dobbelt portion, så det passer til en bageplade*)
2 æg
60-65 g flødeost
2 spsk loppefrøskaller
 
kødsovs
 
ostesauce
1 dl fløde
75 g flødeost
salt+peber
evt. muskatnød

topping
revet ost
evt. jalapenos

*halvdelen kan nemt fryses og anvende som pastastrimler eller lasagneplader en anden dag.

fremgangsmåde:
- kødsovsen
1) Lav en lækker portion kødsovs efter denne opskrift.

-lasagneplader

2) Pisk ingredienserne til pladerne sammen i en skål og lad den hvile kort, så fibrene suger væske til sig.

3) Smør 'dejen' ud på på en bageplade beklædt med papir.

4) Bag lasagnepladen ved 150 grader i ca. 15 min. til den tager lidt farve.

5) Skær i mindre lasagneplader med en skarp kniv, når den er afkølet.

-ostesaucen
6) Varm fløden op i en gryde ved svag varme.
7) Smelt flødeosten i fløden.
8) Smag til med salt og peber samt evt. muskatnød


- saml til sidst lasagnen
9) Læg kødsovs, ostesauce og lasagneplader i lag i et fad - start med kødsovs og slut med ostesauce.
10) Top til sidst med revet ost.
11) Bag lasagnen ved 200 grader i ca. 15 min. til osten på toppen er gylden.

12) Lad lasagnen afkøle en smule inden den skæres ud, så den lige kan sætte sig.


serveringsforslag

Velbekomme!

16 kommentarer:

  1. Lækker idé med jalapenos! Jeg har cravet jalapenos den sidste tid og måtte ned og købe et glas. Og jeg er sgudda hverken gravid eller noget! Mærkeligt, ikke?

    Og lasagnen er bare bedst på dag 2, ikke? Favorit-restemad!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane,
      Ja, jeg kan også pludselig komme ind i en periode, hvor der bare skal jalapenos på alt! De klæder altså lasagnen, selv om det måske er mærkeligt i nogens øjne (læs: kollegerne så lidt mærkeligt på min frokost i går).
      Jo, jeg lavede den også med vilje søndag frokost, så der var til madpakker en 2-3 dage derefter.
      Ha' en skøn sommerdag i det danske ;-D
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Åh jeg er også på jalepeno holdet;)
    -går og stirrer på mine to planter om der ikke snart er små frugter... men der hedder nok nærmere august.

    Spændende ostesovs den må jeg prøver
    -i lang tid lavede jeg lasagnen bare med revent ost -men min datter brokkede sig så meget over den manglende ostesovs at jeg må indrømme at jeg sidst lavede en trad bechamel bare med mindre mel og halvt fløde/halvt sødmælk.
    den mængde mel dør ingen af os af- herregud 1 spsk til 4 pottioner- men hvis flødeost og fløde kan give en cremet hed så er det da den vej.

    kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henriette,
      Hehe - skægt vi er flere, der lige røget på det hold i tiden.
      Nu sidder jeg og får helt lyst til hele jalapenos fyldt med cheddar... syndigt!
      Ja, jeg synes den fungerer rigtig godt som ostesauce og vil man have en som smager af mere, kan der smeltes en god revet ost med smag til fløden (som Jane gør i sin opskrift). Min kæreste foretrækker lasagne uden ostesauce, men jeg synes nu, at det hører til og udnytter, at han ikke er hjemme ;-)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Åhh ser bare så indbydende og lækker ud, sidder her og får mundvand på trods af gigantisk middag her til aften. Er begyndt at leve højt på fedt kaffen hele dagen og så spise stort til aften - det holder altså og synes jeg har endnu bedre energi end før. Kunne godt lige snige en stor bid af den der lasagne ned :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise,
      Den er lækker og kan også få mit mundvand til at løbe - skal have sidste stykke til frokost i dag, øv. Utroligt, som den har vundet indpas og jeg bare glæder mig til madpakken (selv om det er nu er tredjedagen).
      Hold da op - fedtkaffe og kun stor aftensmad. Det sker ikke for mig. Jeg mangler tit noget at tygge i... Forsøger derimod med stor morgenmad og frokost og mindre aftensmad, så kroppen kan fordøje det, inden jeg skal spise igen - og er bare rigtig sulten om morgenen, så det fungerer altså bedst med min døgnrytme. Mindre aftensmad skulle også gerne spare nogle kalorier i sidste ende.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. De lasagneplader må jeg prøve at lave, for min familie er glad for pasta og lasagne er en af favoritterne. Prøvede en gang at lave med nogle kålblade i stedet for pastaplader. Det var ikke fordi det var dårligt - men det smagte jo ikke lige frem som vi forventer lasagne skal smage. Måske kan disse plader gøre det ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Monica,
      Jeg er ret sikker på, at familien vil synes mere om disse lasagneplader, da de giver en konsistens som minder meget om den udgave med pastapladerne. Jeg er ikke selv så god til den meget våde lasagne med grøntsagsplader, som nærmest bare flyder ud på tallerknen. Desuden er det total win win, at pladerne kan laves i forvejen og lasagnen slet ikke skal bage så længe som pastaudgaven.
      Glæder mig til at høre, hvad du synes.
      God fornøjelse med opskriften.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  5. Uhh... Jeg lavede lasagnen igår. Lad mig sige det sådan; jeg blev bestemt ikke skuffet! Havde mine tvivl, hvorvidt den kunne minde om originalen, men jeg må indrømme, at jeg stort set ikke kunne smage forskel. Så mange tak for opskriften (og de mange timer jeg ellers har brugt herinde og nydt opskrifter. Fantastisk inspiration!) :)

    Venligst
    / Katrine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katrine,
      IH, det lyder dejligt. Den overraskede også mig virkelig positivt og jeg glæder mig til at lave den til kæresten, som ikke har været vild med kål- og squashudgaverne.
      Selv tak da, det glæder mig, du bliver inspireret herinde.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  6. Må indrømme at jeg kunne overhovedet ikke få dejen til at være noget der minder om din på billedet. Det var bare en tyk hård klump. Jeg prøvede at putte et ekstra æg i - det hjalp ikke. Jeg hældte 2 glas vand i for at gøre den bare lidt tyndere. Intet hjalp - det var bare en stor hård klump tyggegummi, som jeg endte med at smide ud efter jeg uden held havde forsøgt at mase den flad ud på en plade. Skal der virkelig 2 hele SPISEskeer HUSK i?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Øv bøv! Har du måske brugt fiberHUSK'en i den gule pakke, som er fintmalede loppefrøskaller med meget større sugeevne. I opskriften er der brugt de grove loppefrøskaller i fx den grønne kasse.
      Håber, det kan afhjælpe dit problem ;-)
      God weekend.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  7. Tak for svar :)
    Jeg har nemlig brugt den gule pakke - troede det var det, der blev brugt oftest i de forskellige opskrifter. Og ifølge flere sider (må man linke?) bl.a. http://www.hjemmehosxenia.dk/2013/02/lakse-og-spinatlasagne-med-lchf-pastaplader.html og http://tatjanasmad.blogspot.dk/p/ingredienser.html skulle der ikke være forskel. På den ene side står der endda, at man evt. kan bruge lidt mere af fiberHusk'en pga. forskel i massefylden.
    Men det du siger giver i hvert fald mening efter min oplevelse igår :) Har du din viden et bestemt sted fra eller er det erfaringen der taler? :)
    Og tak for en fin hjemmeside - det ser så lækkert ud. Jeg må ud og købe en grøn pakke ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen,
      Du skal være velkommen - jeg guider gerne.
      Hos mig er loppefrøskaller/ HUSK altid den grønne og skiver jeg FiberHUSK referer jeg til den gule. Den gule er dog noget dyrere, så jeg bruger oftere den grønne, hvor det er muligt.
      Jeg har aldrig oplevet, at man skal bruge mere af den gule frem for den grønne - det er bare mine erfaringer.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  8. Jeg har - hånden på hjertet - aldrig fået sådan en lækker lasagne. Jeg valgte at bruge hytteost i stedet for ostecremen! Mums.. Tak for det! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,
      Hvor er det dejligt at høre, den er virklig også en favorit hos mig - lever stadig højt på rester fra lørdagens middag: lasagnen!!!
      KH
      - frk. sveske

      Slet